11 nye IVECO lastebiler med gassmotor till PostNord

Rune Hammer (KAM i Iveco) kunne overlevere den første S-Way 340 NP gassbilen til teknisk sjef Roy Gulbrandsen og assisterende direktør for bærekraft May-Kristin Solberg Willoch i PostNord. Foto: Espen Braata

PostNords mål er å være fossilfrie i 2030. På de tyngre lastebilene mener de biogass er det beste alternativet for å nå det målet enn så lenge.

PostNord hentet i slutten av februar den første av totalt 11 nye IVECO S-Way lastebiler med gassmotor. Fra før har PostNord sju lastebiler på biogass som har vært i drift det siste året. Det har vært viktig for å høste egne erfaringer både med forskjellige bilmerker og hvordan infrastrukturen fungerer med de ulike drivlinjene.

– For oss er det viktig å se på sammenhengen mellom pris på bilene og rekkevidden. Biogass er etter vår vurdering det beste alternativet for tyngre lastebiler mens vi venter på andre alternativer, sier May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for bærekraft i PostNord.

Batteri på mindre

PostNord har 1300 kjøretøy som henter og bringer pakker i Norge. 120 av disse er lastebiler eid av konsernet selv. De fleste av disse bilene operer i en radius på 10 mil ut fra Oslo. Planen er at alle disse enten skal være byttet eller satt i bestilling med nullutslippsbiler innen 2025.

– Vi skal ikke kjøpe flere fossile biler i PostNord. På mindre varebiler har vi kjøpt elektriske biler en god stund allerede, men på større biler føler vi ikke verken utvalget, teknologien eller prisene på kjøretøyene er på riktig nivå enda, sier teknisk sjef i PostNord, Roy Gulbrandsen.

Spredning/varianter

De 11 nye Ivecoene som PostNord har i bestilling skal leveres i løpet av 2022:

  • 7 IVECO S-Way AD190 – 340 CBG med 21-pallers skap og varmer fra finske Fokor
  • 1 IVECO S-Way AD260 – 340 LBG
  • 3 IVECO S-Way AS260 – 460 LBG med container ramme.

Nye krav

– Vi ønsker å høste erfaringer med de forskjellige bilmodellene og alternativene i tiden som kommer. Det er viktig for å kunne gi råd til alle underleverandørene som kjører for oss slik at ikke alle de må teste alt selv, sier May-Kristin Solberg Willoch.

I de fremtidige kontraktene med underleverandørene vil det komme krav til hva slags drivstoff bilene som skal kjøre for PostNord skal ha.

Kilde: IVECO

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.