2 år bak maske på jobb – sjåførene har levert!

Foto: DB Schenker

Disse folka har virkelig stått på. Pandemien har definitivt gjort noe med oss, og noen yrkesgrupper har jobbet i et krevende spenningsfelt mellom sikkerhet og livsviktige arbeidsoppgaver. Sjåførene er en slik gruppe. Presset på sjåførene har vært enormt. De har hatt ansvaret for å levere samfunnskritiske varer mens det pågår en pandemi, møte mange mennesker, holde avstand, og ikke minst holde seg friske. Dette er skikkelige helter på linje med helsepersonell og lærere. Sjåførene i transportbransjen har virkelig «levert varene»

Sjåfører på lastebiler får vanligvis ikke så mye oppmerksomhet. Vi tar de for gitt, og snakker ikke så mye om de før noe en sjelden gang går galt. De siste 2 årene har vist hva denne yrkesgruppen er gode for, og hva er vel mere passende enn litt ekstra positiv oppmerksomhet nå som vi virkelig ser hva disse hardt arbeidende folka er laget av. Bare i Norge jobber det mer enn 1000 sjåfører for Schenker. Totalt snakker vi om ca. 25.000 norske sjåfører som går på jobb hver dag.

Pandemien traff sjåførene hardt

Når pandemien traff Norge i mars 2020, var det 2 ting som ble viktig; smittevernutstyr måtte skaffes og leveres, og vi måtte holde avstand til hverandre. Dette traff også sjåførene hardt. Både fordi de har ansvaret for å frakte samfunnskritiske varer, og fordi varene ikke kunne overleveres slik vi var vant til. På begge sider av pakken som skulle overleveres var det flykt for smitte. Sjåføren var engstelig og mottageren av pakken det samme. Med Corona pandemien fikk vi mange hindringer i transportveien. Tidkrevende grensekontroll, stengte fergestrekninger og stengte fasiliteter for sjåfører langs veien.

Som selskap tok Schenker raskt inn over seg den samfunnskritiske rollen som de har i å sikre varestrømmen i krisetider. Det ble et svært høyt fokus på å sikre at sjåfører og medarbeidere holdt seg friske slik at logistikknettverket fungerte i hele Europa. Dette klarer vi takket være ansvarlige medarbeidere og sjåfører.

På jobb med munnbind

Å ha en fysisk krevende jobb i kombinasjon med bruk av munnbind er ingen lett øvelse. Alle som har prøvd det ønsker seg definitivt ut av en slik arbeidssituasjon. En distribusjonssjåfør treffer fort 50 nye mennesker hver dag, så munnbindet er en viktig beskyttelse. I jobben som sjåfør er omgangen med andre mennesker helt nødvendig og naturlig. , og ofte en av grunnene til at man trives i en slik jobb. Kontrasten blir da stor når man skal unngå kontakt med de samme menneskene over så vidt lang tid.

Krisetider skaper innovasjon

Nye rutiner for kontaktløs signering som sikrer at kundene ikke behøver å ha nærkontakt med sjåføren er utviklet på rekordtid. Dette krever helt nye rutiner og nye applikasjoner, men det gir et godt smittevern selv om det tar noe lengere tid enn en rask signering og levering.

Gradvis åpning med nye rutiner

Selv om samfunnet nå gradvis åpnes, er det like viktig å sikre en smittefri varelevering. Dette blir den nye normalen, og når de fleste av oss gjør det vi kan for å ikke å ha kontakt med folk unødig, må disse transportheltene fortsette med sine vareleveringer hver eneste dag.

Både vi som jobber med logistikk, og alle andre som er avhengig av at sjåførene går på jobb hver dag, takker og hedrer disse trofaste sliterne. Vi i transportbransjen er stolte av våre sjåfører!

Kilde: Schenker

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.