95% punktlige godstog fra Alnabru

Image Credit: Pixabay.com / CC0 Public Domain

Punktlighet er viktig for jernbanens kunder, og for næringslivet er det avgjørende at godset kommer frem i tide. For å bedre punktligheten og redusere antallet innstilte tog har Bane NOR sammen med togselskapene og terminaloperatørene satt inn tiltak for å bedre punktligheten. I juni måned ble resultatet 95 % avgangspunktlighet fra Alnabru.

Vanligvis er det stor sammenheng mellom punktligheten ut fra Alnabru og når toger ankommer til ankomstterminal. Etter en krevende vinter der mange vogner ble stående med hjulslag på Alnabru var det dårlige forutsetninger for punktlige tog. På det meste hadde vi omtrent 6 kilometer med vogner plassert inne på Alnabru. Konsekvensen var både lav avgangspunktlighet men også mange innstillinger. 95 % avgangspunktlighet fra Alnabru er derfor en god forutsetning for at godset også skal ankomme i tide til ankomstterminal.

– To initiativ som har bidratt til resultatet og som jeg ønsker å løfte i denne sammenheng er  «Punktlighetskampanjen» og «Lean Alnabru», forteller godsdirektør i Bane NOR, Oskar Stenstrøm.

Punktlighetskampanje

For å stimulere til bedre punktlighet kjørte Bane NOR i mai i gang en punktlighetskampanje. Kampanjen ble besluttet i et bransjemøte mellom Bane NOR, samlastere, togselskap og NHO. Kampanjen tok utgangspunkt i strekningen Alnabru – Trondheim, og det ble satt i gang en rekke tiltak.

Blant annet ble det holdt stående møter en gang i uken, der punktlighetsutfordringer knyttet til bestemte tog ble tatt opp og forsøkt løst. I tillegg ble det bestemt at godsselskapene skulle få utbetalt en bonus tilsvarende infrastrukturavgiften for hvert tog som ankom Trondheim i tide.

Resultatet ble at avgangspunktligheten fra Alnabru ble 95 prosent i juni. Til tross for høy avgangspunktlighet merket vi likevel ikke noen stor endring i ankomstpunktligheten i Trondheim. Dette skyldes i hovedsak vedlikeholdsarbeider på Dovrebanen og øvrige ytre forhold.

Punktligheten økte både i mai og juni, sammenlignet med tidligere måneder

Avgang Alnabru (innen 5:59 av oppsatt avgangstid)

Mai: 87 %
Juni: 95 %

Ankomst Trondheim (innen 14:59 av oppsatt ankomsttid)

Mai: 70 %
Juni: 84 %

– Dette forteller meg to ting. Det første er at vi har potensiale for å finne løsninger, og det andre er at det kanskje bør stilles spørsmål om planlagte arbeider i større grad kan bli tatt hensyn til, enten i våre ruteplaner eller i godsaktørenes og samlasternes distribusjonsplaner, sier Stenstrøm.  

– Dersom vi hadde tatt ut planlagte saktekjøringer på grunn av sporarbeider fra våre punktlighetsmålinger, ville vi vært oppe i en ankomstpunktlighet på rundt 90 prosent, legger han til.

For å få et overblikk over planlagte saktekjøringer har Bane NOR utviklet databasen ARBIS. I ARBIS legges de planlagte saktekjøringene inn i god tid, gjerne opp mot et år i forveien, og alle som ønsker det har tilgang til systemet. Du finner ARBIS her (bruk Google Chrome som nettleser).

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.