Bane NOR hjelper Go-Ahead om bord på jernbanen

Foto: Go-Ahead

Det er mye som skal på plass før en ny togoperatør kan tilby sine tjenester i Norge. Go-Ahead får god drahjelp fra Bane NOR.

– Bane NORs førsteprioritet de siste ukene har vært å fremskaffe deler av dokumentasjonen som Go-Ahead trenger for å kunne søke om lisens og sikkerhetssertifikat hos Statens jernbanetilsyn, forteller Ali Syed Ahsan, Key Account Manager for Go-Ahead.

Denne dokumentasjonen går i risikoanalyser, beredskapsplaner, tekniske beskrivelser og annen relevant informasjon om strekningene som er inkludert i Trafikkpakke 1 Sør, Sørlandsbanen (inkludert Jærbanen) og Arendalsbanen.

– Mange følger med på den nye jernbaneaktøren Go-Ahead. At de får gode skussmål i form av en sikkerhetsgodkjenning er ikke bare viktig for Go-Ahead, men også for resten av jernbanefamilien i Norge, og ikke minst for de reisende, sier Syed.

Mange IT-løsninger

En krevende og mindre synlig del av Go-Aheads forberedelser er å håndtere mange IT-løsninger. Det nye togselskapet må både bli kjent med og integrere egne løsninger mot en rekke systemer som brukes i Norge.

– I Bane NOR bruker vi flere plattformer for utveksling av informasjon og togtrafikken. I tillegg kommer datasystemer hos andre aktører, for eksempel Entur. For Go-Ahead handler IT-delen både om integrasjon av egne systemer, forståelse av dataflyt, og kunnskap om hvilken informasjon som sendes hvor, sier Syed.

Go-Ahead har som praksis å bygge egne datasystemer fra bunnen av i hvert land der selskapet etablerer seg. Det gjør at resultatet blir mer solid og bedre tilpasset det enkelte landet, men veien dit kan være mer krevende.

Standardisert «innkjøringspakke»

Det er også lærerikt for Bane NOR å ta imot nye togoperatører. Det er et omfattende arbeid som ikke gjøres veldig ofte, og Go-Ahead vil nok utfordre mange etablerte «sannheter» hos Bane NOR.

– Arbeidet for å kunne ta imot Go-Ahead startet før sommeren 2018. Nå har vi en detaljert plan der vi lister opp og setter aktiviteter i prioritert rekkefølge. Bane NOR har status- og avklaringsmøter med Go-Ahead annen hver uke. Internt i Bane NOR pågår det også mye koordinering og involvering av nøkkelressurser, forteller Syed.

Når innkjøringen av Go-Ahead avsluttes mot slutten av 2019, vil Bane NOR være bedre rustet til å ta imot nye togoperatører.

– Vi skal da evaluere jobben som ble gjort og tegne en plan for hvordan vi kan forbedre prosessene vi fulgte i forbindelse med Go-Ahead. Alt vi kan gjøre smidigere bidrar til at kundene får en bedre opplevelse av Bane NOR som infrastrukturforvalter, sier Syed. 

Full mobilisering i Go-Ahead

Hos Go-Ahead Norge er det for tiden veldig hektisk. Togselskapet et midt i en mobiliseringsfase med mange prosesser og aktiviteter. Blant annet jobber de med planlegging av togtilbud, samarbeidsavtaler, overtakelse av NSB-ansatte, rekruttering av personell og dialog med fagforeninger og andre samarbeidspartnere.

– Det er mange aktiviteter som skal samkjøres. Bane NOR har tatt oss imot på en svær god måte, og har laget en felles plan som vi jobber ut fra. Vi opplever Bane NOR som konstruktiv og på tilbudssiden, og opptatt av å skape en forskjell på jernbanen sammen med oss, sier Jan Vetle Moen, sjef for Kvalitet og sikkerhet i Go-Ahead Norge.

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.