Fisken skal fram

En av de største produsentene, Nordlaks i Vesterålen, sender nå 60 prosent av produksjonen med jernbane, fordelt på Ofotbanen og Nordlandsbanen. Målet er å få flere leverandører til å følge etter. (Illustrasjonsfoto fra Nordlandsbanen: Øystein Grue)

Store mengder sjømat fra produsenter i Nord-Norge fraktes daglig ut av landsdelen og landet – ofte med bil. Bane NOR jobber aktivt for å øke andelen som bruker jernbane til dette formålet.

Nord-Norge har 21 lakseslakterier og rundt 200 fangstmottak. Totalt eksporteres det 2,6 millioner tonn med sjømat årlig. Det tilsvarer 36 millioner middagsporsjoner – hver dag.

– Produsentene ligger spredt over et stort geografisk område og transportbehovet er enormt. Den første etappen må skje med bil uansett, men vi jobber for å gjøre det enkelt å flytte lasten over på toget og gjennomføre størst mulig andel av transportstrekningen på skinner, sier Kjell Ivar Maudal.

Stort potensiale

Maudal er leder for terminaler i Bane NORs Kunde og trafikkdivisjon. Nylig deltok han på konferansen «Nordnorsk sjømattransport i 2030» i Narvik og holdt innlegg om dette temaet.  

– Det er fysisk sett enkelt å flytte en container eller semihenger fra bil til tog, men det er mange andre forhold som spiller inn for at det skal skje. Det er mye å hente ved å snakke med aktørene og bli kjent med de behovene som finnes. For eksempel er flere leverandører avhengige av fergesamband, og da er korrespondanse mellom ferge- og togtider viktig. Blir ventetiden for lang, fortsetter bilene videre sørover, påpeker Maudal.

De siste årene er mye sjømat flyttet fra veg til bane, men potensialet er mye større. Godstogpendelen mellom Oslo og Narvik via Sverige (Arctic Rail Express) har siden 1993 vært en viktig åre for å frakte dagligvarer til Nord-Norge. Til å begynne med var det lite returgods, men nå har retningsbalansen endret seg slik at det går nesten mer sørover enn nordover.

– Denne utviklingen har kommet sakte men sikkert. Nå ønsker Bane NOR å legge til rette for videre vekst, og at vi kan få til det samme på Nordlandsbanen fra Bodø og sørover. Det er allerede en positiv trend også her, både med sjømat og med industrigods, sier Maudal.

Godspakker

En egen godspakke med tiltak som skal møte fremtidens behov, er nedfelt i Nasjonal transportplan. Stikkord er forbedringer av terminaler og linjenett, slik at det legges til rette for flere, lengre og tyngre godstog.

– Blant tiltakene i Nord-Norge kan jeg nevne forlengelse av spor på Narvik stasjon, utvidelse av Narvikterminalen blant annet med nytt lastespor, ombygging av sporene på Bodø stasjon, forlenging av lastespor på Fauske og sammenkobling av spor mellom stasjonen og godsterminalen på Mo. De fleste av disse tiltakene er planlagt før 2024, fortsetter Maudal.

– I tillegg kommer bygging av kryssingsspor og innføringen av det nye signalsystemet ERTMS, som er planlagt på Nordlandsbanen i 2022. Dette vil øke kapasiteten på banen og gjøre trafikkavviklingen mer effektiv, sier han.

Tiltak i sør gavner nord

Et annet poeng er at sjømattransporten fra nord også vil nyte godt av tiltak som planlegges i Sør-Norge. Dette gjelder blant annet elektrifisering av strekningen Hamar-Elverum-Kongsvinger, samt bygging av nye tilsvinger både i Elverum og Kongsvinger.

– Da kan godstog fra Trondheim kjøre denne veien til Sverige uten å måtte snu i Elverum og Kongsvinger, og uten å bytte mellom elektrisk og dieseldrevet lok. Dermed sparer sjømaten 1-2 timer på veien til Sør-Sverige og Europa, framholder Maudal.

 – Mye fisk går i dag med bil til Gardermoen for omlasting til fly. Vi ser på muligheten for å bygge en terminal på Hauerseter slik at mye av denne transporten også kan flyttes til jernbane, legger han til. Her har Bane NOR allerede mottatt en bestilling fra Jernbanedirektoratet om å prosjektere dette.  

Samarbeid

På konferansen om sjømattransport i Narvik nylig, deltok representanter fra næringen, transportører politikere og myndigheter.

– Dialog mellom aktørene er nøkkelen til å øke andelen miljøvennlig transport. Jeg tenker blant annet på et enda tettere samarbeid med den lokale lastebilnæringen, som er opptatt av god tilrettelegging for det første transportleddet fram til våre terminaler.  

– Hvis dette svikter, er alternativet at bilene må fortsette nedover i Europa. Dette er ikke nødvendigvis noe man ønsker, også lastebilsjåfører vil helst sove i sin egen seng, sier Kjell Ivar Maudal.

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.