Slik ser fremtidens elbilmarked ut

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

Bilgiganter lover større rekkevidde, lynlading og bruk av solenergi.

Norge er verdensledende på elbilmarkedet, og andre land ser til oss når det kommer til bruk av elektriske biler. I 2016 var 16 prosent av nybilkjøpene elektrifiserte, og 2017-tallene fortsetter å peke oppover. Men hva kan vi egentlig vente oss på elbil-markedet i årene som kommer?

Flere kommer etter

Det begynner å bli langt mellom bilprodusenter som ikke har lagt frem planer for storstilt elektrifisering. I årene frem til 2020 vil en rekke av de store produsentene lansere sine første elbiler. I 2018 vil Audi og Jaguar lansere sine første modeller, før det trolig går slag i slag med lanseringer fra en rekke andre merker som Mercedes, Porsche og BMW.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, sier de opplever en endret innstilling blant internasjonale bilprodusenter.

-Vi har vært i direkte kontakt med minst 20 bilprodusenter det siste halvannet året, også mange som foreløpig ikke har elbiler på markedet. Fellesnevneren er at de har begynt å skjønne at de blir overkjørt av konkurrenter om de ikke henger med.

Betydelig større rekkevidde

Lovnaden som går igjen blant produsentene er at bilene vil få en betydelig større rekkevidde enn tidligere. Ikke overraskende er det fortsatt Tesla som troner øverst. Deres nyeste utgave av Model S kan kjøre opptil 557 kilometer uten å lade. Flere produsenter som Volkswagen, Skoda og Audi, lover å komme med biler som skal ha en rekkevidde på minimum 500 kilometer de neste årene.

Natt til 18. november viste Tesla igjen hvem som er elbil-kongen på markedet, da de lanserte nye Tesla Roadster. Det skal gi en rekkevidde på 620 miles, altså rundt 1000 kilometer. Produksjonen vil etter planen starte i 2020.

Tesla satser stort

Først og fremst har Tesla Roadster en batteripakke på 200 kWh, altså dobbelt så mye som de største Model S- og X-ene. Den skal også klare 0 til 100 på utrolige to sekunder.

Men Tesla Roadster var ikke den eneste nyheten elbil-giganten slapp. De kom også med det de mener skal snu opp-ned på markedet: nemlig lastebilen Tesla Semi. Den skal ifølge Tesla-sjef Elon Musk ha en lastekapasitet på 36 tonn, og en rekkevidde på 960 kilometer.

I forbindelse med lastebilen, skal det også komme noe som de kaller Megachargers. Disse skal driftes på solenergi, og i løpet av 30 minutter skal de kunne tilby opptil 640 kilometers rekkevidde. Etter planen skal den nye lastebilen stå klar allerede i 2019.

Vil tilby lynlading

Sammen med rekkevidden er treg ladning av elbiler, sammenlignet med å fylle tanken på fossile biler, de to tingene som bremser salget av elbiler per i dag.

Flere bilgiganter, med Ford og Volkswagen i spissen, har derfor bestemt seg for å gå sammen om å lage et raskt ladenettverk i Europa. Nettverket kalles «Ionity» og skal tilby lading på opptil 350 kilowatt. Det vil i praksis si at man vil kunne lade opp en langdistansebil fra 20 til 80 prosent på omlag ti minutter. Det vil bli en vesentlig forskjell på dagens ladestasjoner her til lands, som har en kapasitet på rundt 50 kilowatt.

Bilgigantene ønsker å sette opp over 400 ladestasjoner i Europa innen 2020, med gjennomsnittlig seks ladere per sted. De første kommer i Norge, Østerrike og Tyskland. I Norge er det Circle K som er partnere, og målet er å få opp 100 HPC-stasjoner i Europa i løpet av 2018.

Danske Clever og E.ON slenger seg også på. De er konkurrenter i hjemlandet, men utvider til Norge i et samarbeid med Uno-X-gruppen.

– Norge er det eneste landet i verden som er i et tidlig massemarked. Det fører til mer konkurranse og mer interesse for å bygge ut infrastruktur. Vi viser vei, sier Bu.

Ladestasjoner utenfor urbane strøk

Selskapet Grønn Kontakt er en av flere operatører av ladestasjoner i Norge. Utbyggingssjef Daniel Johansson forteller til bladet Motor (https://www.motor.no/artikler/2017/november/ut-med-rekkeviddeangst–inn-med-ladeangst/ ) at de skal doble sitt nettverk av ladestasjoner før utgangen av året.

Det er et nasjonalt ansvar å sørge for lading i hele landet, mener kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Hun sier til Motor at hun er ikke tilfreds med dagens tilstand med lange avstander og få ladestasjoner utenfor urbane strøk.

-Den dagen alle bensinstasjoner har ladestasjoner er vi der vi skal være. I tillegg må folk kunne lade hjemme. Når 70 prosent i byene bor i blokk og borettslag, byr det på utfordringer.

Bu forteller at Enova har kommet med en ny støtteordninger rettet mot kommuner som ikke har mer enn én ladestasjon.

– En av utfordringene for videre elbilvekst er selvfølgelig at vi må bygge opp mye ladeinfrastruktur og øke produksjonskapasiteten. Heldigvis er de fleste, fra myndigheter i mange land til bilprodusentene og forbrukerne, i ferd med å våkne opp, sier Bu.

Eksplosiv salgsøkning

Det er lett å glemme hvor raskt det har gått, mener Bu. I 2009 var det 3000 elbiler i Norge, i 2015 passerte vi 50 000. I dag er det 130 000 elbiler på norske veier (https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/ ).

I følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) (http://www.ofv.no/forside/?lang=no_NO ) ble det i august solgt 2784 nullutslippsbiler, noe som tilsvarer 21 prosent av personbilsalget. Så langt i år er det solgt 19 413 eksemplarer, en økning på 30,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Bu tror det er mange som sitter på gjerdet og venter på det som kommer, og at elbilinteressen neppe vil dabbe av med det første.

– Norge har satt et mål om at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Det tror jeg vi får til om vi fortsetter å legge til rette for det. De neste fem årene vil etterspørselen mest sannsynlig være større enn tilbudet, ettersom interessen for elbiler er i ferd med å eksplodere globalt, så vi får bare håpe bilprodusentene fortsetter å prioritere Norge høyt når det gjelder levering.

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.