Bilen er klimavinner – NAF advarer mot å fjerne elbilfordelene for tidlig

Foto: NAF

Utslippene fra bilparken går stadig nedover. Siden 2010 er utslippene fra hver kilometer bilene har kjørt redusert med nesten en tredel. – Dette viser at dagens bilpolitikk virker. Klimautslippene går ned samtidig som vi kjører mer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at utslippene av CO2 per kilometer på personbil har gått ned fra 92 gram  til 66 gram fra 2010 til 2019. I samme periode har elbilsalget gått rett til værs takket være moms- og avgiftsfritak. I tillegg har utslippene fra alle nye biler gått nedover. Skal utviklingen fortsette gjelder det at politikerne har litt is i magen og ikke starter innføringen av moms på elbiler for tidlig.

– I dag er det slik at moms- og avgiftsfritaket på elbiler holder avgiftsnivået på alle biler nede. Øker du momsen på elbiler kommer avgiftene til bensin- og dieselbiler også til å øke. Vi frykter at politikerne er i ferd med å vri virkemidlene på bil fra gulrot til pisk. Vi ser antydning til at vi går mot dyrere elbiler og enda dyrere bensin- og dieselbiler, sier Sødal.

Mindre utslipp selv om vi kjører lengre

Siden 2010 er antall kjørte kilometer med personbil økt med snaut 10 prosent. Samtidig er de faktiske klimautslippene fra personbilene gått ned med 22 prosent.

– Dette beviser at bilavgiftspolitikken som premierer biler med lave utslipp, fungerer, slår Nils Sødal fast, – Derfor er det så viktig å holde stø kurs i avgiftspolitikken. Politikerne har selv satt klimamål som skal nås. Da er det ikke lurt å skyte ned målet med å skru opp avgiftene på alle biler, avslutter han.

Kilde: NAF

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.