Bytter ut dieselbussene med elbusser: Sparer 140 000 liter diesel årlig

Egil Skarpsno og Siv Bente Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. Foto: Katrine Lunke/Apeland

Avinor Oslo lufthavn og Onepark har gått sammen om å erstatte dieselbussene som frakter passasjerer til og fra parkeringsplassene, med elektriske busser. Første bussen har nå ankommet.

– Det er et mål at Oslo lufthavn skal være fossilfri innen 2030. Da må alle steiner snus og vi er derfor godt i gang med å elektrifisere kjøretøyene våre, eller få dem over på biodrivstoff, forteller Bent Arne Skatvedt, direktør eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn. 

For både Avinor og Onepark er det viktig å erstatte fossilbiler og busser med elektrisk eller biodrivstoff. Med nye elektriske busser til og fra parkeringsplassene spares utslipp tilsvarende 600 store personbiler (SUV). 

– Vi synes det er svært positivt at Avinor som en stor offentlig aktør, stiller høye miljøkrav. Det gjør at vi må utvikle oss, samtidig som det bidrar til å sette høyere miljøstandard for hele bransjen, sier Mona Elisabeth Gladhus, bærekraftsansvarlig og markedssjef i Onepark.

– Å gå fra diesel til elektriske busser er en stor milepæl for oss i Onepark. Nå blir det ikke lenger eksos fra våre shuttlebusser på Oslo lufthavn og det reduserer vårt totale CO2-avtrykk. Det tror vi også de reisende vil sette pris på. Vi er stolte av å endelig ha første elektriske buss på plass på Oslo lufthavn, sier Eirik Loftesnes, regionsjef i Onepark. 

Sparer tusenvis av liter diesel

Parkering er viktig for mange passasjerer, ikke alle har mulighet til å reise kollektivt til flyplassen fra der de bor. Samtidig ønsker Avinor å tilrettelegge så godt som mulig for bærekraftig transport.

–  Det innebærer også å kunne lade elbilen, eller som nå å kunne ta elektrisk buss fra parkeringsplassen og inn til terminalen, forteller Jørn Roald Wille, som er forretningsutvikler på Avinor Oslo lufthavn, og tilføyer:

– Det å kunne spare over 300 tonn CO2 årlig ved å gå bort fra diesel og over på elbuss er ett av mange viktige bidrag for å nå målet om å levere en bærekraftig flyplassdrift.

Fakta om nye el-busser på Oslo lufthavn:

  • På Oslo lufthavn er det fire dieselbusser som har fraktet passasjerer mellom parkeringsplasser og terminalen. Disse erstattes nå med elbusser.
  • Hver buss kjører 24/7 året rundt og ved å erstatte dieselbussene sparer man rundt 140 000 liter diesel hvert år, eller over 300 tonn CO2 i utslipp.
  • Buss nummer én har ankommet Oslo lufthavn, nummer to kommer i oktober og alle fire skal etter planen være elektriske innen utgangen av 2022.
  • Oslo lufthavn har som mål å ha fossilfri lufthavndrift innen 2030. Da er elektrifisering av kjøretøy, eller overgang til biodrivstoff, viktig. 

Fakta om Onepark:

  • Onepark har ansvar for driften av Nordens største parkeringsanlegg på Oslo lufthavn med plass til 23 000 biler. Fra oktober vil selskapet også drifte parkeringen ved de regionale lufthavnene i Norge. 
  • Onepark er en ledende aktør i det norske parkeringsmarkedet. Selskapet drifter 250 parkeringsanlegg over hele landet, både ved små og store kjøpesentre, sentrumsnære parkeringshus og parkeringsplasser, og ved skianlegg. De tilbyr også smarte løsninger for private hytteveier.
  • Selskapet eies av Indigo Management som er heleid av familien Bentsen, og er et finansielt solid konsern med lange tradisjoner innen parkeringsdrift i Norge og Norden. 

Kilde: Avinor

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.