Color Hybrid kåret til «Ship of the Year» 2019

Foto: Color Line

– Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

Det grønne skiftet på havet

– Norge har allerede vist verden hvordan man skaper en elbilrevolusjon. Nå skal vi ta det grønne skiftet videre til havs. Vi har en stolt tradisjon som sjøfartsnasjon, og med satsingen på grønn skipsfart skal vi sikre oss lederposisjonen inn i lavutslippssamfunnet, sa statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn under prisoverrekkelsen.

Ship of the Year

Den prestisjetunge prisen «Ship of the Year» deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. Konsernsjef, Trond Kleivdal i Color Line tok imot prisen på vegne av selskapet. – Først og fremst ønsker vi å takke for utnevnelsen til årets skip. Dette er en pris vi verdsetter høyt og er stolte og glade over å få, sa Trond Kleivdal, som la til at byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart. Over 70% av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge.

Bygges på Ulstein Verft og er viktig for den maritime klyngen

– Ulstein Verft har med engasjement og skaperglede alltid lagt vekt på å tenke nytt og utfordre det eksisterende, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group. Color Hybrid er med sine grønne og miljøvennlige løsninger et svært viktig prosjekt både for oss og for den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, og vi ser frem til å levere det fremtidsrettede skipet Color Hybrid til rederiet, sier Ulstein.

Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad er fredag 26. juli.

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.