DB Schenker lanserer ny profil

En ny visuell identitet: Den viktigste merkevarerelanseringen fra DB Schenker på mer enn 10 år

Ny selskapsprofil visualiserer selskapets styrker • B2B logistikk leverandør som fokuserer på emosjonelle verdier  Mer differensiert, relevant og tilgjengelig gjennom nytt valg av bilder og farger • Redefinering av det mest internasjonale varemerket DB Group

Essen, 4juni2020 – DB Schenker har valgt en felles oppdatert visualisering av sitt vare- merke. Overgangen til et nytt visuelt språk for verdens ledende logistikkleverandør iverksettes umiddelbart. Den nye profilen er tilpasset selskapets verdier og markedsstyrke. Utrykket og markedskommunikasjonen er endret. Dette er den mest omfattende kommunikative endringen av DB Schenker siden inngangen i morselskapet Deutsche Bahn.

Jochen Thewes, administrerende direktør i DB Schenker: “internasjonalisering, lagånd, innovasjon og pålitelighet er det som skiller oss ut. Våre kunder vet hva vi kan gjøre og hva som skiller oss fra konkurrentene. Med vårt nye visuelle språk vil vi nå også kunne presentere disse styrkene bedre. Vi har derfor besluttet å få merkevaren vår til å skille seg sterkere ut fra logistikkbransjens ofte ensartede utseende og manglende følelse. Det var på tide å revurdere merkevaren og legge igjen tydligere spor. “

Først av alt, vår fagepallett har blitt revidert betydelig: Blå, som er mye brukt i bransjen, er nå i stor grad utelatt. I stedet har vi valgt Teal/blågrønn som er en frisk og moderne farge. Når vi nå presenterer denne nye typen signaturfarge understreker vi også DB Schenkers fokus og engasjement for en mer bærekraftig logistikk. Samtidig som elementer som den røde “puls” identifiserer og anerkjennelse DB som overordnet profilmerke.

Rüdiger Vetter, vice president global markedsføring i DB Schenker: “I stedet for å endre logoen, har vi endret miljøet rundt logoen. På denne måten forblir vi tro mot merkevarens kjerne, men kan fortsatt fremstå moderne og innovative. Det sterkere emosjonelle uttrykket i det ytre utseendet understreker den unike identiteten til selskapet vårt– som vi har kommunisert for lite så langt.»

Den nye visuelle appellen gjenspeiles også i valg av fotomotiver. De nye bildene viser hovedsakelig ekte DB Schenker-ansatte – autentiske «logistikkhelter». Autentiske arbeidsområder vises i naturlig lys. Dette nye fokuset og skiftet bort fra utskiftbare bilder av transportformer er allerede testet i den nåværende #OurAnswerIsYes-kampanjen, som har gitt en svært positiv respons.

Noen av de nye portrettbildene ble tatt av den München-baserte fotografen Thomas Straub, som skaper en visuell historiefortelling. Dette er den sentrale ideen om DB Schenkers nye merkevarebilde.

Vi ønsker å få til en mye mer fleksibel bruk av vår merkevarelogo, da ved å fjerne kravet om obligatorisk bruk av hvit bakgrunn. Dette gjelder både for navnet “Schenker” og den integrerte “DB” logoen til Deutsche Bahn AG. Det valgfrie fargealternativet på skriften til hvit i stedet for svart betyr at det nå også kan brukes på mørke bakgrunner.

Siden andelen obligatoriske elementer i kampanje- og reklamemotiver også har blitt betydelig redusert, er det mer plass og frihet generelt, for å vise verdiposisjoneringen av merkevaren. Dette gjør det også mulig for merkevaren å være mer smidig i digitale kommunikasjonsmiljøer i fremtiden.

Startsignalet for endringen av DB Schenker-profilen ble gitt i 2018, da en omfattende global merkevareprosess for DB Schenker ble initiert. Relanseringen ble drevet fremover i intensiv koordinering med de enkelte forretningsenhetene.

Samtidig arbeidet Deutsche Bahn AG med en reposisjoneringsrapport sammen med det anerkjente selskapet Peter Schmidt Group. Det videre arbeidet med profilendingen ble deretter utarbeidet av det Mainz-baserte byrået Conteam..

Timingen var veldig ideell. Vi jobbet veldig bra med DB markedsføringsteam. Det nye overordnede merkevaredesignet har gjort det mulig for oss å handle mer fritt i vår strategi, dette for å posisjonere konsernets globale merkevare mer hensiktsmessig, legger Rüdiger Vetter til.

Lanseringen av den nye profilen ble forberedt i flere uker med mange interne presentasjoner, webinarer og treningsøkter for å sikre en god felles innføring av det nye og ensartede utseendet i over 130 land rundt om i verden. En ytterligere global utrulling er planlagt i flere trinn i løpet av månedene fremover.

Kilde: Schenker AS

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.