– Derfor er jernbanereformen viktig

Samferdselsminister Jon Georg Dale under Bane NORs arrangement på Arendalsuka. (Foto: Ida Brentebråten, Bane NOR)

Det var en engasjert samferdselsminister som under Bane NORs arrangement på Arendalsuka, snakket om betydningen av jernbanereformen og hvorfor det er viktig at norsk jernbane konkurranseutsettes.

– Vi er i en omfattende reformperiode som jeg håper skal bidra til at jernbanen skal få sin nye renessanse, der den har konkurransefortrinn i det norske transportnettet, sa Jon Georg Dale under onsdagens Bane NOR-arrangement.

Arrangementet, som var ett av to i regi av Bane NOR på Arendalsuka, handlet om “Industri 4.0” og fremtidens transport, og det var en tydelig minister som flere ganger presiserte hvorfor reformen er viktig for fremtidens jernbane.

– Etter at Nordlandsbanen ble ferdigstilt i 1962, har det vært forholdsvis rolige tider på norsk jernbane. De siste ti–femten årene har vi startet en opptrapping på investering, vedlikehold og nytekning, som blant annet har resultert i jernbanereformen, sa ministeren.

Trangt om plassen i byene

I følge Dale handler det hele om hvordan aktørene sammen skal klare å gjøre norsk jernbane til et foretrukket reisealternativ.

– Vi trenger at flere reiser med toget, spesielt inn mot de store byene der det er trangt om plassen. Toget kan ta mye folk og skape en enklere og tettere integrert løsning for alle som ferdes til og fra jobb eller andre aktiviteter.

Fullsatt sal under bane NORs arrangement på onsdag. Foto: Irene Johansen, Bane NOR
Fullsatt sal under bane NORs arrangement på onsdag. Foto: Irene Johansen, Bane NOR

Dette er poenget

Norge er et langstrakt land og veksten i byområdene handler i stor grad om at folk kommer tilflyttende blant annet fra områder der det historisk ikke har vært noen tilknytning til å bruke norsk jernbane.

– Vi må overbevise de som har vokst opp med at man ikke er kul hvis du ikke kjører dieselbil med hengerfeste, til å velge nye og moderne kollektivløsninger, sa Dale.

Målet er at jernbanetransporten skal spille en enda viktigere rolle for å løse transport-, miljø- og klimautfordringer. Og skal folk velge å reise kollektivt i framtiden, må dette være det beste alternativet.

– Vi snakker om den korteste, enkleste, beste og forhåpentligvis også billigste veien til mål. Hvis du som reisende må sjekke med hvert selskap som du skal operere med, hvordan du skal reise, så blir det for tungvint. Da blir bilen et enklere alternativ, sa han.  

Det var ikke bedre før

Samferdselsministeren forstår at reformen kan skape usikkerhet, men at alt var bedre før, er han ikke enig i.

– Av og til er det et slit å stå i omorganisering. Det påvirker ansatte, det er usikkerhet underveis og det er lett å tenke at alt var bedre før. Men det resultatet vi hadde på jernbanen før, var rett og slett ikke godt nok. Vi fikk ikke mange nok til å ta toget. Derfor konkurrerer nå selskapene om å se på forretningsmodeller som skal få stadig flere til å ta toget. Ikke fordi politikerne mener det er rett, men fordi det er den enkleste reiseveien for folk i det daglige.

Reformen skal sørge for tilrettelegging mellom aktørene, slik at aktørene finner ut av hva som gir best jernbane for hver investert krone.

– Vi skal sørge for at det er et fungerende marked mellom aktører som er drivere i innovasjon, og som gjør at vi får opp nytenkning og nyskapning. For når vi får inn flere aktører og større kundefokus, da skjer det mye spennende. Det er det det handler om, så enkelt og så vanskelig. Derfor er vi inne i en storstilt effektivisering, omorganisering og ikke minst modernisering av norsk jernbane, avsluttet ministeren.

Kilde: Bane NOR

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.