Dette må du sjekke når du skal kjøpe elbil

Foto: NAF

Rekkevidde er viktig for de som kjøper elbil, og mange vet at man ikke oppnår rekkevidden som oppgis på papiret. – I tillegg er det tre ting som påvirker rekkevidden som du ikke nødvendigvis tenker på, men må være klar over. Nemlig vinter, dekkdimensjon og utstyrsnivå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Overgangen fra en tradisjonell bil med forbrenningsmotor til elbil er stor, og det er mye å sette seg inn i. Det store spørsmålet som alle stiller seg, er om de kan klare seg med en elbil både til hverdagsbruk og til langturene til hytta og på ferie. I en NAF-undersøkelse kommer rekkevidde på topp blant hindre for at bensin- og dieselbileiere skal skaffe seg elbil.

– Bilselgerne oppgir en rekkevidde som ikke er oppnåelig i vanlig bruk. Dette er mange klar over, men årstidsvariasjonene er nok ikke like kjent for alle, mener Sødal.

Vinterrekkevidde

Verdens største elbiltest som NAF gjennomførte i slutten av januar viser at både temperatur og føreforhold påvirker rekkevidden mye. I gjennomsnitt gikk de 20 bilene vi hadde med på test 18,5 prosent kortere enn den rekkevidden som er oppgitt. Den beste, Hyundai Kona, klarte seg med imponerende 9 prosent rekkeviddetap, mens den dårligste, Opel Ampera-e, gikk 30 prosent kortere enn oppgitt. De andre bilene la seg et sted i spennet mellom disse to.

– Både temperatur og snøvær spiller mye inn på rekkevidden. Så det er lurt å spørre bilforhandleren om rekkevidden på vinteren før du kjøper bilen, rådgir Nils Sødal.

Utstyrsnivå og dekkdimensjon

I tillegg til dette har utstyrsnivå og særlig dekkdimensjon mye å si for rekkevidden. Flere av bilene vi hadde med på test fikk en justert oppgitt rekkevidde fra bilimportøren fordi de hadde bredere dekk og økt vekt på grunn av ekstrautstyr. For forbrukeren er det forvirrende at rekkevidden plutselig blir kortere enn det man så i salgsmateriellet.

– Derfor er det lurt å spørre om konsekvensene for rekkevidden før du velger ekstrautstyr. Er de brede dekkene med fete felger verdt kortere rekkevidde, spør Sødal.

Ladehastighet

For å ha elbil som eneste bil, kreves det enkel og effektiv lading. Det varierer hvor fort bilene kan lade. Noen kan lade med 50 kW, mens andre har 100 og stadig flere kommer med 150.

– Ladehastighet er vel så viktig som rekkevidde, ja kanskje viktigere, sier Nils Sødal. – Om du kan lade raskt og effektivt, kan det hende at rekkevidde på rundt 40 mil er nok for langturen din, mener han.

Ladekurven

Når du har funnet ut hvor kraftig lading bilen kan ta, er det faktisk nok et spørsmål du bør stille bilselgeren. Det er hvor effektivt bilen lader opp. Dessverre er det ikke slik at bilene lader med den effekten (kW) som står i informasjonen om bilen. Maks effekt oppnås bare i deler av en lading. Og det varierer fra bil til bil hvor lenge det er maks ladeeffekt under ladingen.

– Spør om dette. Det er ikke sikkert du får et godt svar, men krev at de finner ut av det. Det har mye å si for hvor lang tid du bruker på ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.

Kilde: NAF

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.