DHL Express er forberedt på å fortsatt tilby raske og pålitelige tjenester

Foto: DHL

I møte med økende volumer, parallelt med at COVID-19 sprer seg over hele verden, er utfordringene for logistikkleverandørene enorme. I tillegg til konstant overvåking av situasjonen og fleksibel styring av forholdsregler for å holde ansatte trygge, utgjør den enorme mengden av forsendelser en ekstra utfordring for logistikken. For å være forberedt, har DHL Express globalt ansatt mer enn 10.000 nye medarbeidere. Takket være de årlige investeringene i infrastruktur som knutepunkter og fasiliteter, fly, kjøretøy og toppmoderne teknologi, har selskapet klart å multiplisere kapasiteten i virksomheten betydelig, og administrere de kommende volumene.

Det kommer ikke som noen overraskelse at e-handel øker, siden denne trenden allerede har vært synlig de siste årene. På grunn av COVID-19 vokste imidlertid forsendelsesvolumet enormt mye høyere enn forventet. Netthandelsutviklingen verden hadde sett for seg rundt år 2030, er plutselig en realitet allerede i 2020. DHL Express opererer over hele verden, og er derfor alltid i stand til å følge denne utviklingen. Tall viser en økning i nettsalg på minst 35 % allerede.

“COVID-19 og dens innvirkninger førte til store endringer i detaljhandelen over hele verden”, sier Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express Norge. “Som en konsekvens endret kjøpsatferden til både forbrukere og også B2B-kjøpere seg betydelig, og ble flyttet mer og mer over på netthandel. Spesielt i disse tider med mye usikkerhet vil mange butikker gå online. Dette vil også ha sin effekt på høysesongen. Kunder vil hovedsakelig gå på nettet for å få de beste tilbudene i stedet for å gå til fysiske butikker. Dette resulterer også i et økt behov for raske fraktmuligheter.”

“I mange år har vi sett en høy vekst i internasjonal og innlands netthandel. Rask og fleksibel levering med digitale løsninger samt sporingstjenester, gjør at vi ser en stor etterspørsel etter våre ekspresstjenester. Derfor øker volumene sterkt i vårt Express-nettverk”, sier Morten Lihme, driftsdirektør for Network Operations i DHL Express Norge. “Vi investerer globalt årlig omtrent en milliard euro for å oppfylle kundenes krav om raskest mulig transittider – over hele verden! Også i Norge fortsetter vi til tross for pandemien, å investere i våre medarbeidere og infrastruktur. I september åpnet vi en ny logistikkterminal i Trondheim, og
27. oktober startet vi driften fra et totalrenovert og moderne logistikkbygg i Bergen”.

Terje Aarbog fortsetter: “Vår vekst kommer som et resultat av en klar og tydelig strategi, samt en utrolig sterk og kundefokusert medarbeiderkultur. Vårt globale nettverk er godt forberedt på den kommende og fremtidige høysesonger. Vi befinner oss nå i pandemiens andre smittebølge, hvor solide logistikk- og forsyningskjeder fortsetter å spille avgjørende roller. DHL Express tar sitt ansvar som et av verdens største logistikkselskaper på alvor, og vil fortsette med å bidra aktivt til tryggheten i samfunnet, samt vekst for norsk næringsliv og den globale økonomien”.

Investeringer og kapasitet (utvalgte eksempler):

StedOppstart% økning av kapasitet
StavangerOktober 2019Femdoblet
ÅlesundNovember 2019Tredoblet
TrondheimSeptember 2020Femdoblet
BergenOktober 2020Tredoblet

For å håndtere de høye kravene til e-handelssendinger, og også for svært viktig beskyttelsesmateriell og medisinske varer, er det nødvendig med et stort antall ekstra fraktflygninger, også fordi de fleste passasjerfly fortsatt står på bakken. For å motvirke dette har DHL Express økt antall daglige flygninger betydelig. Bare i år har selskapet allerede satt i drift fire nye wide-body-fly av typen B777 F, og det forventes ytterligere to fly neste måned. Disse seks ekstra flyene gjør det mulig for selskapet å utføre mer enn 3.000 ekstra interkontinentale flyreiser pr. år.

Kilde: DHL

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.