En perfekt match innen e-sport: DHL utvider sitt vellykkede partnerskap med ESL Gaming

Photo: Viola Schuldner | ESL One Hamburg

Bonn, 6. mai 2021: DHL og ESL Gaming, verdens største e-sportfirma, har kunngjort at de forlenger sitt flerårige og vellykkede partnerskap. DHL har vært den offisielle logistikkpartneren til ESL siden 2018, og har bl.a. ansvar for transportlogistikk, flytting av sceneutstyr, skjermer og gamingstoler.

Forlengelsen innebærer at DHL fortsetter sitt omfattende engasjement i e-sport. Basert på et etablert avtrykk og vellykkede aktiveringskampanjer rundt ESL One-turneringer tidligere i år, vil den nye avtalen utvides til å omfatte hele ESL CS:GO Pro Tour, alle ESLs globale Dota 2-eiendommer, og ESL Mobile, et helt nytt mobilt e-sport økosystem. ESLs mobile initiativ ble lansert i 2019, og har tiltrukket millioner brukere over hele verden og gitt en unik plattform for både spillere og publikum. I 2021 vil fans i Europa kunne konkurrere og delta i noen av de mest populære mobile videospillene, inkludert Asphalt 9: Legends, Brawl Stars, Clash of Clans, Clash Royale og Legends of Runeterra, for en andel av premiepotten på nesten 200.000,- euro. DHL vil gi avgjørende støtte til den europeiske driften av ESL Mobile-programmet, og gi spillere over hele kontinentet en mulighet til å realisere sine mobile e-sport drømmer. Derfor vil DHL utvide omfanget betydelig fra 6 turneringer i 2020, til å levere over 20 turneringer og henvende seg til et virkelig globalt publikum i 2021 og videre fremover.

Utvidelsen følger en felles suksesshistorie i utfordrende tider. Da pandemien rammet i fjor, tilpasset DHL og ESL seg raskt til den nye situasjonen ved å arrangere nettbaserte turneringer. DHL hadde fokus på å “forene spillere”, forvandle aktiviteten til innovative signatursegmenter, quizzer og videospill som engasjerte fans digitalt via Twitch, den største strømmeplattformen for videospill og e-sport.

I DHL Express Norge er det også etablert et bedriftslag i nettopp CS:GO. Et lag bestående av 5 spillere, pluss innbyttere, møtes online for å trene og spille kamper mot andre bedrifter. Laget har opparbeidet en trofast skare med fans som ivrig følger med, i snitt blir hver sending sett av over 350 seere. Sesongen er nå avsluttet og DHL Express gikk seirende ut og rykker opp til 2. divisjon i bedriftsligaen, som starter opp igjen til høsten. Det er mange som har satt pris på denne type sosialt samvær i året som har gått med begrensede muligheter til fysiske møter på fritiden.

“Gaming er den raskest voksende formen for underholdning globalt. Jeg er glad for at vi som logistikkleverandør er en del av e-sportsverdenen, og at vårt partnerskap er utvidet til å dekke et bredere spekter via ESL Mobile. DHL blir feiret og elsket av ESL-fansen, som er det største komplimentet for en sponsor”, sier Arjan Sissing, Head of Brand Marketing i Deutsche Post DHL Group. “En stor suksess var at vi klarte å forene spillere til tross for nettbaserte turneringer, og jeg gleder meg til mange flere arrangementer fremover. For oss er det å få denne følelsesmessige forbindelsen med e-sport fans over hele verden, den perfekte måten å engasjere seg i et stort samfunn av digitale innfødte med tilhørighet til e-handel.”

“Vi er veldig glade for å utvide vårt partnerskap med DHL i en spennende tid for vårt selskap og e-sport samfunnet generelt”, sier Ralf Reichert, adm. direktør i ESL Gaming. “Med utvidelsen av ESL Mobile vil vi være i stand til å tilby underholdning til fans over hele verden, og det er fantastiske å kunne fortsette på denne reisen med DHL som sørger for en viktig forretningsløsning som vår offisielle logistikkpartner.”

DHL slutter seg til ESL som ledende innen den voksende e-sporten som en etablert aktør på en av gamingens mest spennende fremtidige muligheter, nemlig mobil gaming. Med sin raske økning senker mobil gaming barrierer for tilgangen til e-sport og inkluderer flere videospill. I 2019 hadde den første sesongen stor suksess med totalt over 500.000 deltakere. I 2020 ble konkurransen utvidet til å omfatte MENA-regionen i tillegg til Europa. ESL Mobile vil nå et globalt publikum og fortsetter utrullingen i 2021. Flere detaljer rundt Mobile-partnerskapet med DHL vil kunngjøres snart.

© Viola Schuldner | ESL One Cologne

Som offisiell logistikkpartner, transporterte DHL før Covid-19 nesten 700 tonn med sceneutstyr, 900 gamingstoler og over 3.500 m2skjermer hver sesong til arenaer over hele verden. I tillegg prøver DHL alltid å finne kreative måter å forbedre fan opplevelsen på underveis. På toppen av morsomme demonstrasjoner av banebrytende logistikkteknologier som EffiBOT, har DHL laget innovative videospill som virtual reality “DHL Box Stacker Pro” og mobilspillet “EffiBOT Dash”. DHL skaper underholdning skreddersydd til publikums behov, og ved live-arrangementer, hjemmefra, via mobilappen eller sosiale medier kan ESL-fans konkurrere om premier samtidig som de samhandler med DHL-merkevaren og logistikkløsninger.

I tillegg til partnerskapet med ESL, har DHL en rekke andre førsteklasses partnere innen sport, livsstil og kultur. Disse inkluderer Formel 1 og Formel E, fotballklubber som Manchester United, flere moteuker og Leipzig’s Gewandhausorchester. DHL har også vært offisiell partner for F1 Esports Series siden 2018, og ble nylig grunnleggerpartner for Formel E: Accelerate esports.

Source: DHL

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.