Feil og mangler i navigasjonssystemer

Foto: Lynda Sanchez/Pixabay

Hvorfor viser GPS-en i bilen min feil fartsgrense, og hvorfor finner jeg ikke adressen jeg skal til? 

Når du bruker et navigasjonssystem, som for eksempel GPS, kan det hende at du opplever at du får feil informasjon, eller at informasjonen mangler. Det kan det være flere årsaker til. 

De som lager navigasjonssystemer i biler eller ruteplantjenester på nett, henter som regel data om vegnett i Norge fra Statens vegvesens Nasjonal vegdatabank (NVDB). Her ligger data som fartsgrenser, vegsperringer og regulering av hvem som kan kjøre hvor. Les mer om dette her.

Adressedata hentes fra Matrikkelen. Matrikkelen er Norges offisielle eiendomsregister, og inneholder også opplysninger om adresser. Vegnettet fra NVDB, koblet sammen med adressene fra Matrikkelen, gjør at en ruteplanlegger kan vise veg til bestemmelsesstedet ditt.

De enkelte leverandørene setter selv sammen norske data med data fra andre kilder, eller de kjøper ferdige datasett fra andre aktører. Det kan være mange årsaker til at du opplever feil med din løsning:

  • Datagrunnlaget i navigasjonssystemet i bilen er ikke oppdatert på en stund. For mange biler er dette noe du kan gjøre selv. Sjekk i instruksjonsboka i bilen, eller kontakt forhandler for å få vite hvordan du skal gå fram.
  • Det er feil eller mangler i originaldataene (NVDB for veger, Matrikkel for adresser).

Hva gjør du når du finner feil?

Du har oppdaget at navigasjonssystemet ikke har korrekte data. Før du melder feil, er det nyttig å sjekke originaldataene, slik at du vet om problemet ligger der eller i navigasjonssystemet. Her er noen eksempler på ting du kan sjekke selv:

  • Søk opp adressen på http://norgeskart.no. Finnes adressen der?
  • Sjekk fartsgrensen i Vegkart. Zoom inn til området og vegen du er interessert i. Stemmer fartsgrensen i kartet med det som står langs vegen?
  • Sjekk om vegsperring er riktig. Zoom inn til området interessert i. Finnes det feilplassert eller manglende vegsperring som kan føre til feilnavigasjon?
  • Bruk Vegkart til å se om vegene i området ditt ser ut til å stemme med virkeligheten. Kanskje har det vært en ombygging eller et nytt boligfelt som ikke har kommet inn i NVDB?
  • Sjekk om vegvesenets ruteplanlegger i http://vegvesen.no/trafikk  gir riktig ruteforslag. Denne ruteplanleggeren oppdateres ved hvert månedsskifte, men noen ganger unntatt 1. januar og 1. august.

Norgeskart og  Vegkart er verktøy der du kan se og søke etter kartdata direkte fra Kartverkets og Vegvesenets databaser. Norgeskart bør være selvforklarende, mens Vegkart har en del spesialfunksjoner. Du finner tips og mer informasjon om Vegkart her.

Mistenker du feil eller mangler i originaldataene for europa- riks- og fylkesveger, så melder du inn feil gjennom Statens vegvesen sin feilmeldingstjeneste for vegdata, Fiksvegdata.no.

Mistenker du feil eller mangler på originaldataene for kommunale og private veger, eller for adresser, så melder du inn feil gjennom kartverkets tjeneste Rettikartet.no. Gå inn på valget for Veger og adresser.

Er du usikker på hvor du bør melde feil, så velger du bare en av disse. Mottageren vil sende feilmeldingen din videre til riktig etat.

Kilde: Statens vegvesen

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.