Første kvartal 2020: Resultat og soliditet sterkt påvirket av pandemien

Foto: Avinor

Bortfallet av trafikk og inntekter ved lufthavnene har gjort det nødvendig for Avinor å gå i dialog med eier om tiltak for å styrke konsernets likviditet og egenkapital. Parallelt med oppfølging av konsernets kortsiktige likviditetssituasjon, gjennomføres betydelige kostnadsreduserende tiltak.

– Vi er helt avhengig av økonomisk støtte for å videreføre virksomheten. Det er derfor svært gode nyheter når regjeringen ønsker å avhjelpe den økonomiske situasjonen i Avinor med et tilskudd til Avinor på inntil 4 270 millioner kroner gjennom revidert nasjonalbudsjett, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

9,7 millioner passasjerer reiste over Avinors lufthavner i første kvartal 2020. Dette er en reduksjon på 21 prosent sammenliknet med tilsvarende rapporteringsperiode i 2019. Bortfallet i april har vært på hele 91 prosent mot 2019-tall. Frakt-tallene er derimot solide:

– Det er gledelig å se at Oslo lufthavn, som den eneste flyplassen i Nord-Europa, klarer å opprettholde en komplett flyfraktoperasjon under krisen. Effektiv flyfrakt til store markeder i hele verden er viktig for norsk konkurransekraft, og for norsk sjømat er flyfrakt en forutsetning for å kunne nå ut til verdensmarkedene, påpeker Falk-Petersen.

Reiserestriksjoner preger luftfarten
Regjeringen innførte 12. mars 2020 en rekke tiltak for å begrense spredning i befolkningen, herunder reiserestriksjoner. Tiltakene innebærer blant annet at Norges grense er stengt for utlendinger uten oppholdstillatelse.

På grunn av redusert etterspørsel etter nasjonale og internasjonale flyreiser, har flyselskapene redusert sitt flytilbud og iverksatt permitteringer. For å avhjelpe flyselskapene finansielt, suspenderte regjeringen 13. mars 2020 Avinors lufthavnavgifter i periode fra og med 13. mars til og med 30. juni 2020. Bortfallet av trafikk, rammer i tillegg Avinors kommersielle inntekter.

Driften tilpasses endret trafikkvolum
Drift og infrastruktur tilpasses redusert trafikkvolum. I denne forbindelse stengte Avinor 18. mars ni flyplasser som har en alternativ flyplass innen rimelig avstand. Det er besluttet å gjenåpne disse flyplassene 1. juni 2020.

– Avinor har god kontroll over egen smittesituasjon, drift og løpende beredskap. Avinor har også iverksatt permitteringer, og over 550 ansatte er nå varslet om at de blir permittert helt eller delvis. I tillegg har de øverste ledernivåene frivillig gått med på lønnsreduksjon i tre måneder, avslutter konsernsjefen.

Nøkkeltall første kvartal (2019-tall i parentes)
Resultat før skatt: minus 476 millioner kroner (minus 48 MNOK)

Driftsinntekter: 2 127 millioner kroner (2 588 MNOK).

Driftskostnader: 2 065 millioner kroner (1 966 MNOK). Økningen skyldtes hovedsakelig at det er avsatt til tap på krav med 236 millioner kroner. Flyselskapene befinner seg i en særdeles vanskelig finansiell situasjon.

EBITDA: 62 millioner kroner (622 MNOK).

EBIT: minus 482 millioner kroner (84 MNOK).

Kilde: Avinor

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.