Fortsatt i det blå om nettleien blir hurtigladevennlig

Christina Bu i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

Norsk elbilforening etterlyser avklaring fra regjeringen om det nå blir mer hurtigladeutbygging i Distrikts-Norge.

Regjeringen presenterte fredag sin energimelding. Elbilforeningen har lenge jobbet for en endring i reglene for nettleie for å sikre mer lønnsom utbygging av hurtigladere i hele landet.  

– Alt lå til rette for at regjeringen kunne vært elbilistenes helter i dag. Men energimeldingen nevner knapt hurtiglading. Vi krever at regjeringen avklarer om endringene de gjør i nettleien vil gi bedre rammevilkår for små ladestasjoner i Distrikts-Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.  

Dagens regelverk hindrer nok utbygging 
I dag er det om lag 3500 hurtigladere i Norge, og Norsk elbilforening har anslått at tallet må øke til nesten 10.000 i 2025 for å holde tritt med den store økningen av elbiler på norske veier.  

– Dagens nettleie har vært drepen for å få til lønnsom utbygging av hurtigladere der bruken er lav og ujevn. Det er et stort problem når elbil skal bli for alle i hele landet. Derfor jublet vi da Norges vassdrags- og energidirektorat i fjor foreslo endring, sier Bu.  

Norges- vassdrag og energidirektorat (NVE) foreslo i fjor at næringskunder med et forbruk under 100.000 kWt per år skal behandles som husholdningskunder og slippe effektledd. NVE-sjef Ketil Lund sa følgende om forslaget til endring:  

–  Det gjør at blant annet ladestasjoner for elbiler med liten trafikk kommer bedre ut. 

Uklar regelendring 
Norsk elbilforening har støttet et slikt bunnfradrag, og foreslått at grensen bør settes enda høyere fordi det vil gi enda større effekt på utbyggingen.  

Regjeringen gir nå fritak for effektleddet, slik NVE foreslo, men skriver samtidig at fastleddet i nettleien kan beregnes ut fra “kundens høyeste målte forbrukstopp i forrige periode”.  

–  Her gjør regjeringen endringer som medfører at små hurtigladestasjoner slipper effektleddet. Det er vi svært positive til. Men så forklarer de at fastleddet i nettleien kan beregnes på samme måte som effektleddet som fjernes. Hva betyr egentlig dette, spør Bu. 

Regjeringen må avklare 
– Vi hadde følt oss tryggere dersom regjeringen klargjorde at formålet med regelendringen var mer hurtigladeutbygging, slik NVE gjorde da de foreslo endringer opprinnelig. Dessverre er energimeldingen blottet for fokus på rammevilkårene for hurtigladeutbygging når nettleien omtales. Det er for svakt, sier Bu. 

Norsk elbilforening utfordrer derfor regjeringen til å avklare om forskriftsendringene i nettleien vil sørge for at ladestasjoner med liten trafikk kommer bedre ut økonomisk enn i dag. 

Kilde: Norsk elbilforening

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.