Hyundai inn i fremtiden etter elektrisk rekordår

Foto: Hyundai

Hyundai lanserte mandag 6. januar et helt nytt konsept for utslippsfri intelligent mobilitet under årets CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas. I samarbeid med Uber planlegger Hyundai å tilby kjøretøyer til et fremtidig delingsnettverk for flyvende urban persontransport, og allerede under årets CES viser Hyundai en fullskala modell av sin eVTOL (electric vertical take-off and landing aircraft) S-A1.

S-A1 er en PAV (Personal Air Vehicle), og denne typen kjøretøyer vil i fremtiden være en del av en autonom flåte av delingskjøretøyer som kan flytte passasjerer og bagasje luftveien, hovedsakelig i urbane strøk. S-A1 bygger på Ubers Elevate-plattform, som basert på en NASA-idé om deling av konsepter muliggjør at et hvilket som helst selskap kan ta en grunndesign og utvikle sin teknologi på toppen av denne.

Hyundai er med andre ord med på å virkeliggjøre tanken om «flyvende biler». Det skjer med miljøvennlighet, samfunn og mennesket i fokus. Det viktigste er kanskje at Hyundai nå viser seg frem som det selskapet det egentlig er; en teknologidrevet kjempe som er helt i tet på innovasjoner og banebrytende kjøretøyer, men som samtidig setter humane verdier og bærekraft i fokus.

Elbilprodusenten

Hyundai er det første bilselskapet som blir med i Ubers Elevate-initiativ, og helt sentralt for dette ligger Hyundais erfaring som elbilprodusent i global skala. Hyundai har i løpet av få år rukket å bli en ledende produsent av elbiler, og ambisjonene for veien videre er enorme.

I perioden frem til 2025 skal Hyundai investere 500 milliarder kroner i forskning og utvikling av nye elbiler. Det er en kolossal sum, og i dette forstår man at Hyundai virkelig mente det da selskapet under Frankfurt Motorshow 2019 sa at det fullt og helt mener at fremtiden er elektrisk.

Innen 2025 er også selskapets målsetning helt tydelig; Hyundai skal være en av verdens tre største elbilprodusenter. Det skal skje gjennom utvikling av stadig flere og enda bedre elbiler, som vil appellere til en enda bredere kundegruppe. En forsmak på kommende elbildesign fikk man med konseptet Hyundai 45 i Frankfurt i september. Der fikk man også se hvordan en helt ny elbilplattform vil bidra til plassutnyttelse og smarte løsninger som vil gi en enklere hverdag og mer kvalitetstid for kundene.

Fra 2019 til 2020

I Hyundai sier man at 2020 er elektrifiseringens år, men for Norges del har selskapet allerede tatt de store grepene og flyttet merkevaren stadig mer over på elbil. 2019 ble et rekordår for Hyundai i Norge. Aldri før har selskapet solgt så mange personbiler på et år, og det resulterte i en sterk syvendeplass på registreringsstatistikken. 7.430 registrerte Hyundai og en markedsandel på 5,2 prosent er solide tall, men enda mer interessant er elbilandelen. For Hyundai stod elbilene for 87,3 prosent av det totale volumet i 2019. Tar man med hydrogenelektriske biler og ladbare hybrider er tallet 91,9 prosent.

For rene elbiler endte Hyundai dermed som fjerde største merke i Norge i 2019, med totalt 6.488 registrerte KONA electric og IONIQ electric.

Og dette er bare begynnelsen. 

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.