-Klarsignal for verdens første nullutslipps lasteskip

With Orca blir en realitet i 2024. Bilde: HeidelbergCement

HeidelbergCement og Felleskjøpet AGRI har sammen med Egil Ulvan Rederi fått over 100 millioner kroner i støtte fra Enova til å bygge verdens første nullutslipps lasteskip. Etter planen skal skipet settes i drift i 2024.

Prosjektet, som fikk blant annet fikk Heyerdahl-prisen i 2021 har fått mye omtale for sin teknologiske innovasjon og ambisiøse satsning fra vareeier-siden. Planen er at bulkskipet skal frakte varer for HeidelbergCement og samarbeidspartner Felleskjøpet fra Vestlandet til Østlandet, og motsatt utslippsfritt.

Gjennom Grønt Skipsfartsprogram sitt servicekontor har prosjektet modnet, og i 2021 ble Egil Ulvan Rederi valgt ut blant 30 andre, nasjonale og internasjonale rederi, til å bygge og utvikle skipet.
Som en del av prosjektet gir Enova også 14 millioner kroner til Statkraft og Skagerak Energi, som har søkt om støtte til investering i en bunkringsløsning som skal forsyne Egil Ulvan Rederi sitt hydrogendrevne lasteskip.

Takknemlig for støtten

Giv Brantenberg, General Manager i HeidelbergCement Northern Europe, er takknemlig ovenfor Enova som har valgt å støtte prosjektet.

-Prosjektet adresserer utslipp fra transportdelen i vår verdikjede, det er unikt, ambisiøst og fremtidsrettet. Det er i tråd med HeidelbergCements ambisjoner om å være en ledende aktør innenfor vår industri på veien mot karbonnøytralitet.

Stor ringvirkninger

HeidelbergCement estimerer med at karbonfotavtrykket fra tilslagsmaterialene kan bli redusert med 50-60% gjennom å benytte nullutslippsfartøyet, siden transport står for en signifikant del av karbonfotavtrykket for denne type produkter.

Lars Erik Marcussen, Logistics Manager i HeidelbergCement Northern Europe mener at støtten fra Enova på totalt 114 millioner kroner, kan ha en stor påvirkning i fremtidig shipping.

-Dette er utvilsomt en merkedag for oss, og en stor og viktig milepæl for alle aktørene i samarbeidet. Støtten fra Enova gjør at vi nå kan iverksette byggingen av verdens første nullutslippslasteskip. Dette vil bidra til å redusere klimagassutslipp, og det vil bidra til videre innovasjon og utvikling innen shipping-segmentet. Gjennom prosjektet viser vi hvor viktig det er å søke samarbeid om man skal nå klimamålene. Samarbeidet som vi har fått til via GSP (Grønt skipsfartsprogram) er det verdt å være stolte over sier Marcussen.

Kilde: HeidelbergCement

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.