Ladebransjen er for opptatt av å eie kundene sine

Foto: Norsk elbilforening

– Elbilister forelsker seg i bilen sin, men river seg i håret når de skal hurtiglade, sa Unni Berge når hun i dag på vegne av Elbilforeningen gav innspill til regjeringens nye ladestrategi.

Krever mer forbrukervennlig lading. Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen.

Elbilforeningen var invitert sammen med 33 andre aktører for å gi innspill til hvordan Norge skal sikre nok utbygging til stadig flere elektriske kjøretøy og hvordan ladeløsningene kan være forbrukervennlige.

Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, la vekt på det elbilistene selv har sagt i den store undersøkelsen Elbilisten 2021.

Hele 3 av 4 elbilister synes at det er komplisert med de mange appene de må forholde seg til og 71 prosent vil kunne betale med betalingskort når de hurtiglader.

Vi har formidlet dette til ladebransjen i årevis

Elbilforeningen roser det grundige faggrunnlaget som er utarbeidet fra Miljødirektoratet og Veidirektoratet, men er svært utålmodig når det gjelder å få ladebransjen til å gjøre det enklere å hurtiglade.

– Vi har formidla at forbrukerne ønsker enkle løsninger til ladebransjen i årevis, sa Unni Berge. I Norge kan du betale med kort når du kjøper pølser eller låser deg inn på toalettet i parken, men ikke når du hurtiglader, fremholdt hun.

Våre medlemmer har rett – ikke bransjen

– I stedet for å gjøre det enklere, går enkelte ladeaktører i realiteten til angrep på forbrukerne, og kaller de som ønsker kortbetaling for gammeldagse. Ladebransjen har vært for opptatt av å eie kundene og låse dem inne i sitt monopol gjennom apper og kundeforhold, sa Berge.

– Regjeringa må ta de tusenvis av medlemmene som ringer oss på alvor. Når de sier det er vanskelig så er det de som har rett, ikke ladeoperatørene, sier Unni Berge. Ladeselskapene må forstå at kunden har rett!

Faggrunnlaget viser at Norge skal gå fra dagens nær fem hundre tusen til over 2 millioner elbiler i 2030. I tillegg kommer de tunge kjøretøyene som også skal elektrifiseres. Det har tatt over ti år å bygge de 4000 første hurtigladerne. Nå sier fagetatene at vi har behov for 5000 nye på tre år. Unni Berge mener den faglige rapporten treffer godt i sitt anslag.

– Vi må ha på plass rammevilkår som sikrer en massiv utbygging av hurtigladere på kort tid, fremholdt Berge i sitt innspill til regjeringen.

Regjeringen har varslet at de skal legge fram ladestrategien i løpet av 2022.

Kilde: Elbilforeningen

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.