MAN TGL, TGM og TGS lanseres i Skandinavia

Foto: MAN

Det er et drøyt år siden MAN New Truck Generation ble lansert i Spania. Alt ble forsinket på grunn av pandemien. Langtransportserien TGX har vært etablert på markedet en god stund. Nå er også TGL, TGM og TGS kommet til Skandinavia.

Ventetiden er over for de tre øvrige lastebilseriene i New Truck Generation. Dette kommer selvsagt ikke til å gå upåaktet hen. Både i Norge, Sverige og Danmark legges det opp til en introduksjonskaravane for distribusjonsbilene i løpet av våren og de første kundebilene er alt på veien. Det vil i tillegg bli et eget arrangement for anleggsbilene i det nye lastebilprogrammet.

Distribusjonstransport strekker seg fra pakkelevering i bysentrene via dagligvaretransport fra terminaler til forretninger, mange former for egentransport til regional termotransport. En rekke former for spesialtransport hører også inn under denne kategorien. Tempoet under krevende trafikkforhold er ofte høyt. Det trengs altså kjøretøy med høy effektivitet og allsidighet når det gjelder å dekke mange forskjellige behov. Både TGL, TGM og TGS er konstruert og utstyrt for å kunne dekke slike behov.

Omfattende distribusjonsprogram

Det er et omfattende distribusjonsprogram som nå blir lansert på det skandinaviske marked. TGL-serien dekker totalvekter fra 7,5 til 12 tonn, TGM strekker seg fra 12 til 26 tonn og TGS-serien har varianter fra 18 til 41 tonn.

TGL og TGM-seriene er utstyrt med motorserien D08 som har firesylindrede varianter på 4,6 liter og sekssylindrede på 6,9 liter. Motoreffektene strekker seg fra 160 til 320 hk. I TGS-serien kan det leveres to motorfamilier. Mest aktuell i distribusjonskjøring med single bil er D15-serien på 9,0 liter og effekter på 330, 360 og 400 hk. Den kraftigere D26-motoren på 12,4 liter er for mange førstevalget hvis det er behov for å trekke tilhenger eller semitrailer. Her er effektene 430, 470 og 510 hk. Alle motorene tilfredsstiller selvsagt den strenge avgassnormen Euro 6d.

De tre lastebilseriene deler det aller meste av førerhusprogrammet. De to lange førerhusvariantene, TN med normalhøyt tak og TM med mellomhøyt tak, er felles for alle tre. Når det gjelder kort førerhus, har TGL og TGM det meget kompakte, men likevel romslige, CC-førerhuset, mens TGS har den noe større NN-varianten. TGL og TGM kan også leveres med dobbeltdobbeltkabiner med inntil sju sitteplasser.

Automatisert giring, MAN TipMatic, er nærmest å regne som standard på det skandinaviske marked. Systemet finnes med seks og 12 trinn. Det er også mulig å levere manuell giring som alt etter kjøretøyserie har seks, ni eller 16 trinn. Har man kjøring under krevende veiforhold, for eksempel vanskelige vinterveier, kan TGS leveres med HydroDrive, hydrostatisk forhjulsdrift, på mange varianter.

Komfort og sikkerhet

Slektskapet mellom de forskjellige kjøretøyseriene er enda større enn før. Det innebærer at en stor del av de nyhetene som ble lansert med TGX også finnes i de lettere kjøretøyseriene. Det legger man merke til allerede før man går inn i førerhuset. Langt ned på innsiden av sjåførdøren sitter bryterpanelet MAN EasyControl hvor sjåføren enkelt kan sette på blinklysene, lukke vinduer og takluke, låse passasjerdøren og aktivere bakløfteren eller en annen valgt funksjon uten å måtte gå inn i bilen. Det trappelignende innsteget gir for øvrig enkel og sikker adkomst gjennom romslig dør med åpningsvinkel på nesten 90 grader. På plass bak rattet opplever sjåføren generøse innstillingsmuligheter for både sete og ratt, og dermed er det enkelt å finne en god og ergonomisk kjørestilling.

Man finner samme type dashbord som i TGX med forskjellige valgmuligheter når det gjelder håndtering av infotainment-system og navigasjon. Også i distribusjonsbilene har man muligheten til å velge MAN SmartSelect hvor man ved hjelp av en praktisk dreie- og trykkbryter enkelt kan håndtere disse systemene med så lite distraksjon som mulig. Dette sammen med multifunksjonsrattet, hvor man enkelt håndterer funksjoner som radio, handsfree telefonering og cruisekontroll uten å ta hendene fra rattet, gjør at sjåføren kan ha full konsentrasjon på selve kjøringen. Alle brytere og øvrige betjeningsorganer sitter lett tilgjengelig på dashbordet og rattstammen.

De aller fleste assistentsystemer som leveres i TGX er også tilgjengelig for distribusjonsbilene. Det gjelder blant annet nødbremsesystemet EBA som er standard og som minimerer risikoen for sammenstøt med forankjørende. Blant andre assistentsystemer som kan velges i de fleste kjøretøyvarianter, kan nevnes filholder- og filskiftsystemer, ACC adaptiv cruisekontroll og fjernlysassistent. Videre kan det aktive styresystemet MAN ComfortSteering velges i TGM og TGS, mens TGS kan leveres med den GPS-styrte cruisekontrollen MAN EfficientCruise.

For å gjøre distribusjonskjøringen enklere og fremfor alt sikrere i tett bytrafikk, kan bilene utstyres med VAS (Video Turning System), Bird View (360 graders sikt rundt kjøretøyet) og en radarbasert svingassistent. Sistnevnte er tilgjengelig for TGS nå, men blir også lansert i TGM og TGL senere.

Digitale tjenester

I likhet med TGX er de øvrige kjøretøyseriene forberedt for et bredt program av digitale tjenester, MAN DigitalServices, ved at tilkoblingsenheten RIO Box er standard i alle nye MAN. Visse basistjenester er gratis å bruke, mens andre betales i form av et abonnement. Gjennom systemet kan man enkelt planlegge serviceoppfølging, laste ned sjåførdata og administrere flåtestyring. Sjåføren har tilgang til systemer som er aktuelle for henne eller ham ved hjelp av en app på mobiltelefonen. Ved hjelp av app’en kan sjåføren enkelt foreta en digital kontroll før kjøring, få brukerveiledninger og informasjon om kjøretøyet og kommunisere med MAN-verkstedene på en enkelt måte.

Påbyggvennlig

De tre kjøretøyseriene finnes i mange forskjellige akselavstander og akselkombinasjoner, slik at det er enkelt å montere alle typer påbygg. Videre kan man velge å få chassiset levert med forskjellige påbyggforberedelser fra fabrikk. Det gjør jobben enklere for påbyggeren og rimeligere for bileieren. MAN har for øvrig en egen digital plattform hvor påbyggeren kan søke data og informasjon om det aktuelle chassiset.

Ytterligere en fordel for kunden er at MAN har utviklet et nytt konfigurerings-verktøy for New Truck Generation. Dette er et viktig hjelpemiddel for selgeren når det gjelder å velge rett chassisutforming og utstyr. Kunden vil oppleve økt sikkerhet mot kostbare ettermonteringer og modifiseringer.

Kilde: MAN

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.