MAN TGX er kåret til årets lastebil

MAN TGX er vinner av "International Truck of the Year 2021"

Dr. Andreas Tostmann, CEO i MAN Truck & Bus. Foto: MAN

Truck of the Year prisen er en av de mest prestisjefylte utmerkelsene for nyttekjøretøyer. I en virtuell seremoni mottok Dr. Andreas Tostmann, CEO i MAN Truck & Bus, den ettertraktede prisen fra Truck of the Year president Gianenrico Griffini. Juryen, som kårer årets lastebil i Europa, består av 24 nyttekjøretøy-journalister fra like mange europeiske land. MAN TGX ble kåret som vinner blant annet på grunn teknologiske innovasjoner, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, drivstofføkonomi, miljøavtrykk og totale eierkostnader.

Tittelen “International Truck of the Year ” er en stor anerkjennelse for arbeidet MAN-teamet har lagt ned i utviklingen av den nye lastebilen. I mer enn fem år har teamet jobbet mot ett mål: å utvikle den beste lastebilen for sjåføren og våre kunder. Denne ettertraktede prisen viser at vi har klart det» sa Dr. Andreas Tostmann under den virtuelle prisutdelingen.

Jurymedlemmene fikk anledning til å kjøre bilene under introduksjonen i Bilbao i februar, og ved flere anledninger senere og er blitt godt kjent med den nye bilen. Det oppgraderte førerhuset med vesentlig forbedret bo-komfort, har fått svært positiv omtale. Forbedret aerodynamikk, optimaliserte drivaksler og ikke minst den GPS-assisterte cruisekontrollen, er alle viktige elementer for å redusere drivstofforbruket og miljøpåvirkningen.

Gianenrico Griffini beskriver den nye bilen slik «Med introduksjonen av den nye TGX har MAN utviklet en fremtidsorientert lastebilserie som tilfredsstiller både dagens og morgendagens transportbehov».

Fokus på transportører og sjåfører

Mer enn 700 sjåfører ble tatt med på råd under utviklingen av den nye lastebilgenerasjonen. I tillegg har mer enn 300 internasjonale kunder fra 16 land vært med på å definere de viktigste kravene til de nye kjøretøyene. MAN New Truck Generation setter en ny standard når det gjelder brukervennlighet, nettverkstilkobling og komfort.

Euro 6d motorfamilien, som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og enda mer avanserte programvare-komponenter. Forbedret aerodynamikk med det nye førerhusprogrammet er også medvirkende til reduksjon i drivstofforbruket. I tillegg bidrar også den forbedrede GPS-styrte cruisekontrollen EfficientCruise til å redusere drivstofforbruket på flate veistrekninger. En ny effektoptimert hypoid drivaksel med den raske utvekslingen 2,31 er også medvirkende til forbedret drivstofføkonomi.

Målet var å lage en sikker, komfortable og driftsøkonomisk lastebil og det har vi klart.

Om Truck of the Year-juryen (ITOY)

Truck of the Year-juryen (ITOY) består av 24 journalister fra 24 land i Europa. I Norge er det Torbjørn Eriksen i tidsskriftene Anlegg&Transport og Moderne Transport som er jurymedlem.

Hvert jurymedlem har 12 poeng til rådighet, men kan maksimalt gi 7 poeng til én kandidat. Jurymedlemmet er ikke forpliktet til å benytte alle de 12 poengene.

Prisen deles ut til den bilen som er introdusert i markedet i løpet av det siste året, som juryen mener bidrar til den største forbedringen av landeveistransport. Kriteriene som vurderes er blant annet, teknologiske innovasjoner, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, drivstofføkonomi, miljøavtrykk og de totale eierkostnadene (TCO).

Kilde: MAN

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.