NAF om avgiftssjokk i 2022: – Starten på slutten for hybridbiler

Foto: NAF

– Det er ingen tvil om hvilken vei dette går. Først fikk nye bensin- og dieselbiler økte kjøpsavgifter. Nå er staten i ferd med å strupe salget av ladbare hybrider, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Fra nyttår blir mange ladbare hybrider dyrere å kjøpe. En rekke modeller blir mellom 40 000 og 80 000 kroner dyrere enn de var i 2021.  

– Myndighetene ser på den ladbare hybriden som den største konkurrenten til elbilen. Samtidig planlegges det for moms på de dyreste elbilene, trolig fra 2023. Derfor kommer disse avgiftene nå. Vi regner med at salget av ladbare hybrider kommer til å falle som en stein med de nye avgiftene i 2022, sier han. 

Dyrt momspåslag 

I 2021 ble det solgt 38 139 ladbare hybrider i Norge, ifølge tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV). Litt over hver femte nybil var en ladbare hybrid (21,6 prosent), mens nesten to av tre nye biler (64,5 prosent) var elbiler. Målet til myndighetene er at innen 2025 skal alle nye personbiler som selges være nullutslippsbiler, i praksis elbiler.  

Solberg-regjeringens forslag til økte avgifter for ladbare hybrider ble stående i Støre-regjeringens statsbudsjett.  

– Dette blir aller verst for de som bestilte en ladbar hybrid i 2021, men ikke får den levert før i 2022. Det er nemlig avgiftene når du får bilen som gjelder, ikke når du bestiller den, sier Braadland. 

Anslag fra bransjen har vist at det kan dreie seg om rundt 10 000 personer som venter på en ladbar hybrid i 2022 som de bestilte i 2021. 

Sjekk kontrakten 

Braadland minner om at en standard kjøpskontraktpå ny bilhar en klausul om at hvis bilen blir over seks prosent dyrere enn da den ble bestilt har kunden krav på å heve kjøpet. Han oppfordrer folk som venter på en ny ladbar hybrid om å sjekke kontrakten, og sjekke med forhandlerne om eventuell prisendring med de nye avgiftene.  

– NAF anbefaler alltid å bruke bilbransjens standardkontrakt, fordi da er man garantert at klausulen om å heve kjøpet er med i avtalen, avslutter han.  

Dette skjer med avgiftene på de ladbare hybridene i 2022:  

  • Hittil har de ladbare hybridene hatt en stor avgiftsfordel sammenliknet med bensin og dieselbiler.  
  • I 2022 reduseres denne fordelen. Mange ladbare hybrider, spesielt de med høy vekt og kort elektrisk rekkevidde, får økte avgifter i 2022.  
  • Blant Norges mest solgte ladbare hybrider vil avgiftene på Toyota RAV4stige med rundt 45 000 kroner, avhengig av modellvariant.BMW X1 øker med nærmere 43 000 kroner. Ford Kugafår over 20 000 kroner i økte avgifter. Mitsubishi Eclipse Cross over 65 000 kroner i nye avgifter i 2022.
  • De ladbare hybridene med lavest drivstoff-forbruk vil merke lite eller ingenting til avgiftsøkningen, fordi de får allerede rabatter på engangsavgiften gjennom CO2-komponenten. 

Fakta om bilsalget i 2021 

Det ble solgt 171643 nye biler i 2021, hvorav 111 794 biler (65 prosent) var nullutslippsbiler og 36158 (21 prosent) var ladbare hybrider. Resten var dieselbiler, bensinbiler eller hybridbiler uten stikkontakt.  

Andelen nye biler med stikkontakt (ladbare hybrider + elbiler) steg fra 81 prosent til 91 prosent av nybilsalget i perioden januar til desember.  

De mest solgteladbarehybridene i 2021: 
Merke/modell Antallsolgte  
Toyota RAV4 6 511 
Volvo XC60 3 086 
BMW X1 1 964 
Ford Kuga 1 570 
Mitsubishi ElipseCross 1 503 



Alle tall for bilsalget er perioden 1. januar til 26. desember 2021. Kilde: OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken). Kilde for avgiftsøkningene på de enkelte modellene er TV2/Bilnytt. https://www.tv2.no/a/14290572/ 

Kilde: NAF

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.