NSB-konsernet velger Renault ZOE

NSB-konsernet velger elektriske Renault ZOE (Foto: Mads Kristiansen)

Med 250 stk. elektriske ZOE’er rullende i bybildet i årene fremover blir det vanskelig ikke å bli lagt merke til.

Adm. direktør i Renault Norge, Nils-Henrik Holmen uttaler at gleden var stor når nyheten ble kjent at ZOE var valgt i tøff konkurranse med andre elektriske konkurrenter.

– Vi er stolte og ydmyke over at NSB-konsernet valgte vår ZOE til denne elektriske satsningen på bybiler i Oslo. Utover at selve avtalen er en av de større flåteavtalene som noen gang er skrevet hos oss, vil også selve avtalen bety mye symbolverdi med å være en del av Oslos elektriske transportløsning de kommende årene, sier Holmen.

– Som markedsleder på elektriske kjøretøyer i Europa er slike avtaler svært viktige for Renault, også med tanke på at vi de kommende årene skal være den ledende aktøren innen elektriske transportløsninger, både innenfor privat, næring og «public transportation». Dette har allerede de elektriske konseptbilene Symbioz, EZ-OG, EZ-PRO og EZ-ULTIMO gitt klare indikasjoner på, fortsetter han.

NSB BILDELING
NSB har inngått en franchiseavtale med det danske selskapet GreenMobility, som allerede tilbyr en tilsvarende tjeneste i København med 400 bybiler, også her er Renault ZOE valgt.

HVORDAN FUNGERER DET?
Etter å ha registrert deg i appen, vil du få en oversikt over hvor det til enhver tid står en ledig ZOE.
Du kan da reservere nærmeste bil, låse den opp med appen og kjøre hvor som helst. Når turen er over kan du parkere innenfor en definert parkeringssone.

I Oslo vil parkeringssonen trolig dekke området innenfor Ring 3, samt noen utvalgte områder lenger unna sentrum. Det vil bli «hotspots», som er reserverte parkeringsområder med lademuligheter, forskjellige steder i byen. I tillegg kan du parkere på offentlige parkeringsplasser som ikke har tidsbegrensning.

For å leie en bybil betaler du per minutt du har kjørt, alternativt for en hel dag, eller for 20 timer i måneden.

Driften av bybilløsningen vil bli ivaretatt av NSB-konsernets busselskap, Nettbuss som vil være ute i gatene for å flytte, lade og vaske bilene.

NSB SATSER PÅ ELEKTRISK MOBILITET
Avtalen er et resultat av NSB-konsernets satsing på elektrisk mobilitet og dør til dør-tjenester.

– Vi gleder oss til å gi Oslo-beboerne et helt nytt tilbud! Vi håper bybilene kombinert med kollektivtransport kan være et bidrag til å løse noen av transportutfordringene i hovedstaden, uttaler Synne Homble, Konserndirektør mobilitet og strategi i NSB-konsernet.

-Vårt valg av bilmodell var basert på mange ulike kriterier, som for eksempel lang rekkevidde, god størrelse og høy kvalitetsopplevelse. I tillegg har produktet allerede vist seg svært driftssikkert i den tilsvarende tjenesten som finnes i København, og det var selvsagt ingen ulempe, sier Homble.

Interesse for å ta i bruk bybilene kan meldes allerede nå på nsb.no/bybil. De første 1000 påmeldte får 15 minutter gratis kjøring.

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.