Nytt Rolls-Royce selskap utvikler el-motor for fly i Norge

E-fan X. Foto: Airbus

Det britiske konsernet Rolls-Royce satser tungt på utvikling av elektriske og hybride fly, og i sentrum av utviklingen står nyetableringen Rolls-Royce Electrical Norway AS med hovedkontor i Trondheim.

Norge er i ferd med å bli ett foregangsland innen elektrifisering av transportsektoren. Nå er det klart at Rolls-Royce plc satser på utvikling av hybride og elektriske fly i Norge.

Tidligere i år annonserte Rolls-Royce, Airbus og Siemens at de i felleskap utvikler verdens første hybride jet fly, E-Fan X, som skal inn i rutetrafikk i 2020. Prosjektet er en viktig brikke i å oppfylle den nye EU-visjonen Flighpath 2050, som blant annet har satt mål om 75 prosent reduksjon av CO2 per passasjerkilometer og 90 prosent reduksjon av NOx. I tillegg er ambisjonen 65 prosent mindre støy fra fly.

Rolls-Royce Electrical Norway har fått et globalt ansvar for en portefølje med elektriske løsninger i Rolls-Royce. Til E-Fan X utvikler det nye selskapet en 2,5 MW generator og frekvensomformer.

– Elektrifisering innen alle former for transport fører til stor aktivitet rundt utvikling av nye produkter på land, til vanns og nå også innen luftfart. Nå er vi i ferd med å etablere ett nytt testsenter i Trondheim som er stort nok til å teste ett fullskala flyanlegg, og vi søker etter flere medarbeidere, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør for Rolls-Royce Electrical Norway.

Store miljøgevinster

Rolls-Royce er en av verdens største leverandører av jetmotorer til fly, og er nå i gang med å utvikle egne elektroløsninger som omdanner kraften fra jetmotoren til elektrisk kraft. Den elektriske kraften brukes til å drive flere mindre motorer. De store miljøgevinstene oppnås ved å distribuere propulsjonen over flere motorer distribuert langs vingene – på den måten reduseres friksjonstapene og man oppnår betydelige besparelser på drivstoff og utslipp.

Det hybride flyet i E-Fan X har tre driftsmoduser; take off, transit og landing. Dette ligner i prinsippet mye på andre hybride applikasjoner innen transportsektoren, bortsett fra at man i luftfarten er enda mer opptatt av sikkerhet og lav vekt. I forprosjektet for det nye flyet har det dessuten kommet fram at potensialet for miljøgevinstene ved hybride løsninger er mye større enn hva man kan vente fra andre former for transport, som for eksempel bil og tog.

– En annen spennende side av elektrifiseringen er støyreduksjonen. Hvis flybransjen når målet om 65 prosent lavere støy, kan det for eksempel etableres flyplasser nærmere sentrumskjerner. Da blir det også mindre behov for transportløsninger mellom byene og flyplassene, det er særlig aktuelt for land der mye av denne infrastrukturen ikke eksisterer i dag, sier Sigurd Øvrebø.

Utviklingen skjer gjennom CleanSky 2-programmet, som er et internasjonalt samarbeid med bidragsytere fra England, Frankrike, Tyskland og Norge. Leveransen fra Norge er designet og bygget med tanke på så lav vekt og volum som mulig.

– Denne satsningen er virkelig en fjær i hatten for elektromiljøet i Trondheim, sier Øvrebø.
– Prosjektet har allerede mange lokale fordeler for underleverandører for testsenteret og lokal innleie på ingeniørtjenester. Vi skal dessuten fortsette utviklingen av produkter innen maritim sektor samtidig som vi ekspanderer inn i elektrifisering av fly.

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.