Pakkevekst ga resultatvekst for Posten

Foto: Håvard Jørstad, Posten

Postens omsetning i første halvår ble på 11 793 mill. kroner, en nedgang på 50 mill. kroner sammenlignet med 1. halvår 2019. Justert driftsresultat for første halvår ble 386 mill. kroner, en forbedring på 148 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Logistikksegmentet som omfatter netthandel- og logistikkvirksomheten, hadde en betydeligresultatfremgang med 198 mill. kroner.

– Koronapandemien førte til store volumforskyvninger i første halvår. Det har vært en kraftig vekst i pakker fra netthandel og hjemlevering. På andre områder som varetransport til bedriftsmarkedet bremset aktiviteten kraftig opp da samfunnet ble stengt ned, men i løpet av 2. kvartal har aktiviteten gradvis tatt seg opp igjen.

– Nedgangen i postvolumene ble forsterket av pandemien. Det er gledelig å se at vi legger bak oss et første halvår hvor vi både har volumvekst og resultatfremgang på viktige områder knyttet til netthandel og logistikk, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Rekordvekst i netthandelen
Omsetningen for logistikksegmentet ble 8 951 mill. kroner i første halvår, det tilsvarer en økning på 123 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Den organiske veksten var på 6,1 prosent. Koronapandemien bidro til nedgang i etterspørselen i bedriftsmarkedet, men betydelig vekst i privatmarkedet. Samlet vekst fra netthandel ble rekordhøy med 38 prosent volumøkning hittil i år, og 26 prosent siste 12 måneder. ‘

I første halvår har det vært store pakkevolumer til Post i Butikk, i postkassen og til hjemlevering. Aktiviteten innenfor netthandel og hjemlevering ser ut til å stabilisere seg på et høyere nivå enn før koronapandemien. Som et svar på økt netthandel og kundenes ønske om lett tilgjengelige pakkeutleveringsløsninger har Posten besluttet å utplassere pakkebokser på tusen ulike steder i Norge i løpet av 2021. Ved bruk av en app kan kundene hente pakker hele døgnet.

Fortsatt fall i brevvolumet
Postsegmentet fikk en omsetning på 3 128 mill. kroner i første halvår, det er en reduksjon på 629 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat på 142 mill. kroner ble negativt påvirket av forsterket fall i adressert og uadressert post. Adressert post har hittil i år gått ned med 16 prosent og uadressert post har falt med hele 30 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Postens leveringskvalitet ble i 2. kvartal 92,1 prosent, godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Overgang til postomdeling annenhver dag ble gjennomført fra 7. juli. Det er den største omleggingen i Postens historie og medførte nedbemanning av tusen årsverk. Det ble funnet frivillige løsninger for alle, slik at ingen ble oppsagt.

Nordisk satsing høster resultater
Posten har en nordisk strategi med vekstambisjoner innen pakker, hjemlevering og internasjonal spedisjon. I første halvår fikk vi på plass et eget nordisk utleveringsnett som nå består av 1700 utleveringssteder i Sverige og 1300 i Danmark. Kapasiteten er økt i den danske virksomheten gjennom åpning av en ny terminal i Greve utenfor København. Til høsten åpner en ny terminal på Jylland ved Kolding. Utvidelsene har styrket veksten og bidratt til økt lønnsomhet.

Sykefraværet siste 12 måneder var 6,0 prosent per 30. juni 2020, mot 5,9 prosent for året 2019. Koronapandemien slo negativt ut på sykefraværet i mars og april.

Konsernet har opprettholdt normal drift i hele perioden.

Nøkkeltall 2. kvartal 2020 (2. kvartal 2019 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK): 5 830 (5 931)

Justert driftsresultat (MNOK): 234 (132)
Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 284 (-239)

Nøkkeltall 1. halvår 2020 (1. halvår 2019 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK): 11 793 (11 843)

Justert driftsresultat (MNOK): 386 (239)
Egenkapitalandel %:33,9 (29,7)
Avkastning på investert kapital/ROIC %: 8,9 (6,5)
Egenkapitalavkastning (etter skatt) %: 9,9 (-3,9)

Kilde: Posten Norge

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.