Rekordveksten fortsetter for Helthjem og Morgenlevering: Passerte 420 mill. kroner

STOR VEKST: Administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss, gleder seg over gode tall, selv etter rekordtall i fjor. Foto: Helthjem

Helthjem og Morgenlevering med nye rekordtall i tredje kvartal. Spesielt er det sterk vekst innen sirkulærhandelen.

Schibsteds Ecommerce & Distribution-divisjon, majoritetseier i flere vekstraketter som blant annet Helthjem og Morgenlevering, viser til nok en sterk periode med 424 millioner i samlet omsetning i tredje kvartal. 

Omsetningen har økt med 13 prosent målt opp mot samme periode i “koronaåret” 2020, og 34 prosent fra “normalåret” 2019. Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, gleder seg over tallene.

– Dette har vært nok en god periode for oss, og jeg er stolt over resultatene vi leverer  kvartal etter kvartal takket være dyktige ansatte, engasjerte kunder og et godt fokus over lengre tid på enkel hjemlevering, sier Laksfoss.

For å sikre videre vekst har flere av selskapene gjort nye investeringer, blant annet i en ny terminal på Vestby på over 12.000 kvm., som er blant hovedfaktorene for et negativt driftsresultat på to prosent dette kvartalet.

– Dette er forventede tall, og en naturlig konsekvens av flere investeringer vi gjør for å rigge klart for videre vekst. Etterspørselen etter enkel og bærekraftig netthandel fortsetter å holde seg høy – som er i hjertet av hva vi driver med – og nå investerer vi for å levere de beste tjenestene på markedet fremover, sier Laksfoss.

Vekstraketten

Vekstreisen fortsetter for det Schibsted-, Amedia- og Polaris-eide selskapet Helthjem, som oppnår en omsetningsøkning på 30 prosent målt opp mot samme periode i fjor. 

Selskapet leverte like i underkant av tre millioner pakker i tredje kvartal, som tilsvarer en vekst på hele 40 prosent opp mot samme tid i fjor. Spesielt produktet med levering fra hjem til hjem – hvor Helthjem er ledende i Norge – vokser raskt.

Daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, forteller at levering mellom privatpersoner er deres største satsning innen sirkulærøkonomi.

– Det er gledelig å se at dette produktet slår så godt an i markedet. Dette er et felt vi brenner for, og et viktig fokus i arbeidet fremover, sier Angen.

Helthjem har også startet å synliggjøre utslippsfri levering for den nordiske motegiganten NA-KD, hvor flere hundretusen kan motta en grønnere hjemlevering takket være teknologi levert av selskapet Distribution Innovation. 

Omsetningsboost

Morgenlevering, som blant annet leverer frokostprodukter og bakst, har levert solide resultater i kvartalet med en økning på hele 41 prosent. Håkon Liland, daglig leder i Morgenlevering, er stolt over de gode resultatene. 

– Vår visjon har er å gi morgenmagi til våre kunder, og tallene viser at vi leverer et produkt som folk setter stor pris på. Jeg vil også berømme innsatsen til avisbudene som hver natt leverer maten vår sammen med aviser og netthandelspakker enkelt hjem til kunder over hele landet. De gjør en kjempejobb, sier Liland.

Lanserer nytt konsept 

Morgenlevering lanserer også et nytt konsept i oktober, hvor de satser på å tilgjengeliggjøre kvalitetsmat fra norske håndverksprodusenter og gårder over hele landet.

Prosjektet med navnet Håndverksmat, skal blant annet fremme prisvinnende sjokolade fra Jentene på Tunet, kvalitetskjøtt fra Nyyt på Røysland gård og unike oster fra Thorbjørnrød Ysteri. 

– Vi har sett en stor økning i etterspørsel etter kvalitetsprodukter fra lokalprodusenter, og med dette skal vi videreutvikle sortimentet og løfte kvaliteten, og ikke minst rette fokus mot bærekraftig matproduksjon og dyrevelferd, forteller Liland.

Kilde: Helthjem

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.