Rolls-Royce skal levere fremdriftssystemet til Havila Kystrutens fire nye skip

Havila Kystruten AS har bestilt fire nye cruiseferger som får Havyard 923 design. Rolls-Royce Commercial Marine skal lever LNG-systemet med motorer og hovedpropeller til alle de fire skipene.

Havila Kystruten vil fra januar 2021 seile med fire skip på kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Rederiet har valgt å bygge to av skipene ved Astillero Hijos de J. Barreras i Spania, og to ved verftet Tersan i Tyrkia.

Rolls-Royce skal levere et integrert system for LNG-drift og propulsjon til alle de fire skipene. De inkluderer to LNG-tanker med prosesseringssystem samt kontroll og sikkerhetssystemer. Fire Bergen gassmotorer per skip er også en del av løsningen. Fremdriftspropellene blir Azipull med permanent magnetmotor (PM) og skipene får også tunnel thrustere med PM-motor. I tillegg skal Rolls-Royce levere Neptune 200 stabilisatorer.

Propellene Azipull L med integrert PM-motor er utviklet i nært samarbeid med skipsdesignere for å sikre optimal tilpassing til skroget. De har et smalt design, og gjør det mulig å gi skipet et slankere skrog. De er også en perfekt match til dette prosjektets mål om økt effektivitet og lave utslipp. PM tunnel thrustere gir lite støy og vibrasjoner, og kombinert med stabilisatorer som gir redusert rulling i sjøen, så vil både passasjerer og mannskap få en mer komfortabel reise.

Bergen-motorene som skal leveres som en del av LNG-systemet til Rolls-Royce er i drift på en rekke fartøy i dag, både i handels- og passasjertrafikk og offshore. Hvert skip får to motorer med ni sylindre og to med seks. Motoren kan drives med variabel fart for å bidra til lavt energiforbruk og lavere utslipp. I dette oppdraget er to separate LNG-systemer tilpasset i samarbeid med rederiet og de får fleksibilitet til å bunkre begge tankene fra samme side av skipet, i tillegg blir det mulig å forsyne fremre og bakre maskinrom fra begge tankene. Det gir lite tap av energi og samtidig fleksibel drift.

– Havila Kystruten har valgt et LNG-system som bygger på vår lange erfaring med denne typen systemer, utviklet for å være robuste og pålitelige i tøffe værforhold. Ikke minst har de valgt et system som vil gi signifikant reduksjon av utslipp til miljøet sammenlignet med konvensjonell dieselmotorer, sier Steinar Oppdal, teknisk produktsjef for LNG-systemer i Rolls-Royce Commercial Marine.

Den valgte Bergen-typen fra Rolls-Royce reduserer klimagassutslipp (GHG) med omtrent 20 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor, og svarer til IMO Tier 3-kravene. Hele LNG-systemet er utviklet med tanke på sikkerhet og har kontainere med doble vegger i rustfritt stål.

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.