Se hvor fullt toget er før du går om bord

Du vil nå kunne se allerede på stasjonen hvor fulle togene er. Foto: Bane NOR

Informasjon om hvor fulle togene togene er, vises nå også på skjermene på stasjonene. I samarbeid med Vy testet Bane NOR en slik løsning i vinter. Dette blir nå videreført til alle strekninger Vy kjører, bortsett fra på togene mellom Oslo og Bergen, hvor det er plassreservasjon.

Vy sender data om togenes fyllingsgrad til vårt kundeinformasjonssystem slik at de reisende får informasjon om hvor fulle togene er allerede før de går på toget. Informasjonen er nå tilgjengelig for de reisende både på våre informasjonsskjermer på stasjonen, i NÅ-appen og i Vy-appen.

– Vi jobber stadig med å skape forbedringer for de reisende, og tilbakemeldingene vi har fått under testperioden har vært veldig positive. Det er tydelig at vi sammen med Vy har greid å skape en forbedring som de reisende har satt pris på. Vi er glade for at denne informasjonen nå er tilgjengelig for passasjerene både på stasjonsskjermene og i appene, sier direktør for Kunde- og trafikkinformasjon, Victor Hansen.

– Dette og vår nye kartfunksjon som viser hvor toget ditt befinner seg, er etterlengtede funksjoner for pendlerne våre. Vi håper dette vil gi gode kundeopplevelser og bedre punktlighet, sier Kristin Kjøge Jansson, direktør for digitale kundetjenester i Vy.

Hjelper de reisende til å ta gode valg

Fyllingsgrad hjelper de reisende med å velge togsett hvor det er ledige plasser. Dette kan også bidra til å gjøre selve stasjonsoppholdene kortere, ved at de reisende enkelt kan se hvor på plattformen de må stå for å komme om bord i et togsett med sitteplass.  

Dette betyr fargekodene:

  • Grønt togsett: Vanligvis mer enn 25 prosent ledige seter
  • Gult togsett: Vanligvis mellom 25 og 5 prosent ledige seter
  • Rødt togsett: Vanligvis færre enn 5 prosent ledige seter

– Det er utelukkende positivt at Vy deler disse dataene til bruk i app og på stasjonsskjermer. Spesielt nyttig vil dette være når vi nå står midt oppi en pandemisituasjon. Dette vil gjøre det enklere for de reisende å ta gode valg knyttet til sin reise, sier Victor Hansen.

– Målet vårt er å til slutt få på plass et system som gjør det mulig å vise hvor god plass det er i hver enkelt vogn, men det krever en del utvikling av teknologien om bord på toget. Inntil det er på plass er vi veldig fornøyde med at Vy og Bane NOR sammen kan tilby denne løsningen i første omgang, avslutter han. 

Kilde: Bane NOR

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.