Slik opererer Vegtrafikksentralen når ulykken skjer

Vegtrafikksentralen Region midt. Foto: Statens vegvesen

Det er svært viktig at trafikanter bruker nødtelefon slik at vi vet i hvilken tunnel og hvor ulykken har skjedd. [03.07.2018]

Vegtrafikksentralen håndterer hendelser på veg døgnet rundt ved hjelp av styresystemer i tunneler, kameraovervåkning og et godt samarbeid med nødetater, entreprenører og media. Vegtrafikksentralen forsøker etter beste evne å sørge for at alle kommer trygt fram uansett hvor i landet trafikantene befinner seg.

Hva gjør Vegtrafikksentralen ved melding om ulykke på vegnettet?

– Først og fremst har vi tett kontakt med nødetatene og våre lokale entreprenører. Entreprenørene sørger for opprydning, skilting og dirigering. Vi har kameraovervåkning på enkelte vegstrekninger som gir oss en unik mulighet til å få oversikt over hendelsen. Denne informasjonen deler vi med våre samarbeidspartnere. I tillegg informerer vi trafikanter via media, samt gjennom våre nettsider vegvesen.no og 175.no.

Hva er rutinen hvis ulykken skjer i en tunnel?

– Det første VTS gjør er å stenge tunnelen. Det er svært viktig at trafikanter bruker nødtelefon slik at vi vet i hvilken tunnel og hvor ulykken har skjedd. Der vi har kameraovervåkning er vi «først på stedet». Informasjon om hva som har skjedd vil nå oss etter cirka syv sekunder. VTS varsler nødetatene via telefon og overfører bilder.

Vegtrafikksentralens viktigste arbeidsoppgaver er:

  • Overvåkning av trafikk og tunnelsystemer
  • Iverksette tiltak ved hendelser på veg og i tunnel.
  • Samarbeid med politi, brann og media.
  • Betjene publikumstelefonen 175* og videreformidle vedlikeholdsbehov til entreprenører i det aktuelle området.
  • Sende ut trafikkmeldinger basert på hendelser samt planlagt vedlikeholds- og vegarbeid.

*Trafikanter som ringer 175 blir satt i kontakt med nærmeste vegtrafikksentral.

Dette sier våre samarbeidsaktører om Vegtrafikksentralen Region midt:

«Kontakten med Vegtrafikksentralen har stor betydning. Det er viktig å ha kontakt med hverandre for å få et bilde av hvordan trafikken flyter. Vi melder VTS hvis vi oppdager noe som har betydning og motsatt. Mitt inntrykk er at det er et godt og viktig samarbeid.»

–        Anne Birgitte Arras, innsatsleder ved Trøndelag politidistrikt

«Samarbeidet på trafikkulykker er veldig viktig. At vi har tilgang på kamera. Det er en god gjensidig forståelse for hverandres arbeid, og vi prøver å spille hverandre gode. Vi samarbeider også om fagseminar, vi har felles fagdager som er matnyttig.»

–        Arvid Vollum, daglig leder ved 110-sentralen Trondheim

«VTS er vår viktigste kilde til trafikkmeldinger. Vi er helt avhengig av samarbeidet med operatørene. Ikke bare det vi får fra VTS’ene på vegvesen.no og Twitter, men først og fremst kommunikasjon via telefon; meldinger vi må snakke sammen om for å få ut informasjon på best mulig måte. Det er på mange måter et samarbeid til det beste for bilistene.»

–        Petter Ingholm Gustavsen, gruppeleder i NRK Trafikk

«Det er en kommunikasjonsutveksling. Dette fungerer begge veier. Det er VTS vi bruker når vi skal ut og noe skjer. Dette samarbeidet setter vi pris på. Vi har samarbeidet i 12-13 år og det fungerer bra.»

–        Jørund Slungård, entreprenøransvarlig i Skanska

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.