Spår virtuelle utrykningsveier innen 2025

Foto: Huawei

Global Industry Vision-rapporten fra Huawei spår at trafikkbildet i 2025 vil se drastisk annerledes ut enn det gjør i dag. Det vil inkludere virtuelle utrykningsveier, biler som snakker med hverandre og dynamiske trafikklys.

Har du noen gang drømt om å kunne kjøre fra A til B uten å møte på et eneste rødt lys? Om noen år kan det være realiteten, ifølge Global Industry Vision-rapporten fra Huwaei.

I rapporten har Huawei kombinert ekspertisen i selskapet, kjennskapen til bransjen og massive mengder kvantitative data for å spå hvordan vi vil anvende teknologi i 2025. En av de store trendene Huawei spår er teknologiens økte påvirkning på trafikken.

Såkalt vehicle to everything-teknologi (V2X) vil integrere trafikklys, kollektivtrafikk og vanlige kjøretøy til ett stort nettverk. Dermed vil de kunne tilpasse seg hverandre, noe som vil skape tryggere og mer komfortable opplevelser på veien.

Bilde: Huawei

Økt kjørehastighet og mindre kø

I Shenzhen i Kina er dette forsøkt ut allerede. Der har man integrert kunstig intelligens i trafikklysene til ni overbelastede veikryss som tidligere har vært flaskehalser for byens trafikk.

Etter integreringen har den gjennomsnittlige kjørehastigheten økt med 15 prosent, og bilistene står i gjennomsnitt ti minutter mindre i kø hver dag.

Kan redde liv

En annen konsekvens av mer teknologi i bilene våre er en tryggere hverdag. Selvkjørende biler vil nemlig kunne føre til færre ulykker, lavere drivstofforbruk og mindre utslipp. Faktisk spås det at drivstofforbruket vil synke med ti prosent og utslippene med 20 prosent.

I tillegg vil vi få virtuelle utrykningsveier, hvor teknologi kan forutse og tilpasse kjørebanen til utrykningskjøretøy ut ifra trafikkbildet. Trafikksentralen kan også gi direkte beskjed til andre biler om å vike. Dette vil bidra til å redde liv i trafikken.

Inntoget av teknologi i trafikken er bare én av ti trender som Huawei spår for 2025. Les om alle trendene i den fullstendige rapporten her

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.