
Med dagens strømpriser betaler staten mesteparten av regningen din når du lader elbilen hjemme. – Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.
– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.
Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.
– Dette viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil, mener NAF-rådgiveren
NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.
– Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal. – Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, fortsetter han.
Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister.
Tabeller
En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh
Bil | Netto batterikapasitet | Pris uten strømstøtte | Pris med strømstøtte | Så mye av laderegningen betaler staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 421 kr | 111 kr | 74 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 524 kr | 138 kr | 74 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 623 kr | 164 kr | 74 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 700 kr | 184 kr | 74 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 851 kr | 224 kr | 74 % |
En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh
Bil | Netto batterikapasitet | Pris uten strømstøtte | Pris med strømstøtte | Så mye av laderegningen betaler staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 811 kr | 150 kr | 82 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 1010 kr | 187 kr | 82 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 1201 kr | 222 kr | 82 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 1349 kr | 249 kr | 82 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 1640 kr | 303 kr | 82 % |
Fakta:
Prisene er inkludert moms, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. Vi har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet. Vi har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september.
Kilde: NAF
Vær den første til å kommentere