Staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen din

Strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Den er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil (Foto: NAF)

Med dagens strømpriser betaler staten mesteparten av regningen din når du lader elbilen hjemme. – Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. NAF har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.

– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.

Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), ville det kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

– Dette viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil, mener NAF-rådgiveren

NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.

– Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal. – Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, fortsetter han.

Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister.

Tabeller

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh

BilNetto batterikapasitetPris uten strømstøttePris med strømstøtteSå mye av laderegningen betaler staten
Renault Zoe52 kWh421 kr 111 kr74 %
Kia e-Niro64,8 kWh524 kr138 kr74 %
Volkswagen ID.477 kWh623 kr164 kr74 %
Audi e-tron 5586,5 kWh700 kr184 kr 74 % 
BMW iX xDrive50105,2 kWh851 kr224 kr 74 % 

En lading fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh

BilNetto batterikapasitetPris uten strømstøttePris med strømstøtteSå mye av laderegningen betaler staten
Renault Zoe52 kWh811 kr150 kr82 %
Kia e-Niro64,8 kWh1010 kr187 kr82 %
Volkswagen ID.477 kWh1201 kr222 kr82 % 
Audi e-tron 5586,5 kWh1349 kr249 kr82 %
BMW iX xDrive50105,2 kWh1640 kr303 kr82 %

Fakta: 
Prisene er inkludert moms, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. Vi har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet. Vi har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september. 

Kilde: NAF

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.