Tidenes beste første kvartal for Posten

Posten har i første kvartal hatt flere dager med pakkevolum på høyde med julerushet

Posten og Brings Logistikksenter, Oslo. Foto: Jihad El Dor

Fjorårets kraftige økning i netthandelen fortsetter inn i 2021. I årets tre første måneder økte pakkevolumene fra netthandel med 61 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Postens justerte driftsresultat ble i første kvartal 427 mill. kroner, en sterk forbedring fra 153 mill. kroner på samme tid i fjor og det sterkeste første kvartalet i Postens historie.

Justert driftsmargin i første kvartal ble 7,1 prosent mot 2,6 prosent på samme tid i fjor.

Samfunnet har endret seg det siste året. Det har også Posten og folks handlevaner. Fjorårets sterke økning i netthandelen har skutt ytterligere fart og Posten har håndtert store pakkevolumer. Det gir vekst innen alle leveringsmåter og spesielt for hjemlevering. Vekst i netthandelen kombinert med kostnadseffektiv drift i hele Norden, samt bedret lønnsomhet innenfor øvrige logistikkområder, har bidratt til et justert driftsresultat på 427 mill. kroner, som er en forbedring på 274 mill. kroner sammenlignet med første kvartal i fjor.

­­- Det er gledelig å kunne fremlegge det beste første kvartals resultatet i Postens historie. Etter fjorårets sterke vekst i netthandel kan vi konstatere at de nye handlevanene har festet seg og netthandelen skyter ytterligere fart, For Posten har første kvartal vært preget av høy etterspørsel og aktivitet i markedet – omtrent som julerush. Driften har gått på høygir og våre medarbeidere har stått på for å levere med god effektivitet og kvalitet. Jeg vil rette en stor takk til alle medarbeidere, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Rekordhøy vekst i netthandel

Logistikksegmentet økte omsetningen med 244 mill. kroner (5,5 prosent) i første kvartal 2021. Organisk vekst var 9,1 prosent. Justert driftsresultat for segment Logistikk var 361 mill. kroner i første kvartal 2021, en bedring på 261 mill. kroner i forhold til samme tid i fjor.

Postsegmentet reduserte omsetningen med 163 mill. kroner i årets første kvartal som følge av fortsatt volumfall i adressert og uadressert brevpost. Volumet innenfor adressert post ble redusert med 17 prosent i første kvartal 2021, mens volumet på uadressert post ble redusert med 6 prosent. Justert driftsresultat for segment Post var 78 mill. kroner i første kvartal, en reduksjon på 16 mill. kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Produktet Norgespakken hadde en positiv resultatutvikling drevet av sterk volumvekst.

For å styrke netthandelstilbudet har Posten til nå plassert ut døgnåpne pakkebokser på over 250 steder i Norge. I løpet av året skal det være plassert Pakkebokser på tusen ulike steder.

I første kvartal startet etablering av en fullautomatisert lagerløsning på logistikksenteret på Berger ved Oslo. I det nye fullautomatiserte lageret vil bruk av robotteknologi og fossilfrie kjøretøy bidra til at netthandlere kan få pakker levert på døren bare noen timer etter at bestillingen er gjort i nettbutikken.

Rekordlavt sykefravær

Effekten av koronapandemien for konsernet reflekterer utviklingen i samfunnet. Etter nye og mer smittsomme virusvarianter har arbeidet med smitteverntiltak og smittesporing blitt intensivert. Samtidig er konsernets sykefravær rekordlavt. Sykefraværstrenden i konsernet, på 12-måneders basis, endte på 5,8 prosent som er 0,2 prosentpoeng lavere enn ved årsskiftet.

Hovedtrekk 1. kvartal 2021 (1. kvartal 2020)

Driftsinntekter:                                                  MNOK 5 999 (5 964)

Justert driftsresultat:                                       MNOK 427 (153)

Driftsresultat (EBIT):                                         MNOK 426 (158)

Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter: 181 MNOK (236)

Kilde: Posten Norge

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.