Togene er mer punktlige nå enn i 2018

Foto: Bane NOR

Hittil i 2019 har persontogene en punktlighet på 89,7 prosent, noe som er vesentlig bedre enn fjorårets samlede resultat på 88,7 prosent.

De siste syv årene før 2018 har vi nådd punktlighetsmålene våre, men i fjor klarte vi det dessverre ikke. Derfor er vi glade for at tallene så langt i år viser at vi er på riktig vei.

– Vi fikk gode resultater i januar og vi ligger godt an foreløpig i mars. Starten av februar skapte imidlertid store utfordringer for oss, noe som gjør at vi foreløpig er under målet vårt på 90 prosent. Til tross for dette ser vi en bedring siden i høst, og noe av det skyldes konkrete tiltak vi satte i gang i 2018, sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR. 

Gjennom høsten 2018 ble det satt i gang flere tiltak som skulle få effekt på punktligheten på kort sikt. Blant annet har døgnkontinuerlig overvåking av flere sporveksler i Oslo-området gitt resultater.

– Etter at tiltakene ble satt i gang i fjor, er antall feil på sporveksler redusert med mellom 20-30% og vi greier i mye større grad å luke ut potensielle feil før de får konsekvenser for togtrafikken, forklarer Hansen.

Videre arbeid

En av hovedårsakene til at det oppstår feil som går ut over punktligheten, er gammel infrastruktur og et stort vedlikeholdsetterslep. For å få bukt med problemene planlegger Bane NOR å bruke en milliard kroner på vedlikehold på strekningen mellom Lillestrøm og Drammen fram til 2024.

– Strekningen er ikke tilfeldig valgt. Her er 60 prosent av togene i Norge innom i løpet av en dag, og feil her kan forplante seg til inntil 80 prosent av togene. Får vi redusert antall feil her er mye gjort, derfor er dette et prioritert område for oss når vi skal gjøre vedlikehold, sier områdedirektør Lars Berge i Bane NOR.

Heldigvis bevilger myndighetene nå betydelige midler til både vedlikehold og bygging av infrastruktur. Blant annet vil InterCity-utbyggingen sørge for fornyelser som gir kortere reisetid til byer som Moss (30 min.), Tønsberg (60 min.) og Hamar (55 min.). Follobanen som står klar om få år vil gi en halvering av reisetiden mellom Oslo og Ski (11 min.).

Når hele InterCity-trianglet er ferdig bygget til Skien, Halden og Lillehammer får de reisende på Østlandet et langt bedre tilbud. I tillegg kommer utbyggingen til å få positiv effekt på bosettings- og arbeidsmønsteret i hele Østlandsområdet. Jernbanen knytter byene sammen og gjør arbeidsreisen mer effektiv.

I årene fremover investerer vi i det felleseuropeiske signalsystemet ERTMS. Dette gjør at signalene ikke lengre står ute langs sporet, men vises på en skjerm om bord i togene.

– Antall signalfeil reduseres betraktelig i fremtiden. Innen 2034 skal det nye digitale signalsystemet ERTMS være innført på hele jernbanenettet. Vi vet at ERTMS får en stor positiv innvirkning på punktligheten når det er på plass. På Østfoldbanens Østre linje, hvor systemet allerede er tatt i bruk, har vi svært positive erfaringer, sier konserndirektør Digitalisering og teknologi, Sverre Kjenne.

Nå står Nordlandsbanen og Gjøvikbanen for tur, og der skal systemet være på plass innen 2022.

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.