Toyota passerer 15 millioner solgte hybriderbiler globalt

Foto: Toyota

I januar 2020 nådde Toyota en milepæl: mer enn 15 millioner hybrider solgt verden over siden lanseringen av Prius i 1997. I Europa har man passert 2.8 millioner, med et utvalg som teller 19 ulike hybridmodeller på tvers av Toyota og Lexus. I 2019 stod hybrider for 68% av salget i Vest-Europa og for 52% i Europa som helhet.

Globalt tilbyr nå Toyota og Lexus tilsammen 44 hybrider, som med god margin overstiger selskapets tidlige visjoner om masse-elektrifisering av bilparken.

Toyota tok avgjørelsen om å utvikle hybridbiler for over 25 år siden, da Takeshi Uchiyamada ledet et team som skulle utvikle en bil for det 21. århundre, en bil som skulle redusere drivhusgasser og annen skadelig forurensning. Første generasjon Prius ble lansert i 1997, omtrent på den tiden den første Kyoto-avtalen ble signert, noe som ga momentum til miljøbevegelsen. I dag, 15 millioner hybrider senere, har Toyota bidratt kraftig til miljøet, ettersom hybridteknologien har redusert CO2-utslipp med mer enn 120 millioner tonn til dags dato sammenlignet med tilsvarende bensinbiler.

Selskapets opprinnelige visjon har gjort det mulig for Toyota å bli ledende i møtet med stadig strengere utslippskrav verden over. “Det er takket være våre hybrider at vi er på god vei mot å nå 95 g/km-kravet som EU har satt for 2020 og 2021 i Europa – det tøffeste kravet i verden”, sier Matt Harrison, Administrerende visepresident i Toyota Motor Europa (TME), i tillegg er hybridene våre også utrolig effektive når det kommer til å kjøre uten utslipp brorparten av tiden i byer, la han til.

I løpet av perioden har Toyota sett etterspørselen etter selskapets hybridbiler øke kraftig, spesielt ettersom de har kombinert innovativ teknologi med mer emosjonell design, takket være utrullingen av den nye TNGA-plattformen. I dag er vi på fjerde generasjon hybridteknologi, og Toyota jobber utrettelig videre med å finjustere og utvikle teknologien for å oppnå enda lavere utslipp og enda bedre drivstoffeffektivitet. I dag er Toyotas hybrider rimelige, tilgjengelige og bekvemmelige for kunder på tvers av et bredt europeisk marked.

Hybrid som springbrett til elbil og hydrogen

Toyota er overbevist om at hybrider er en essensiell del av den fremtidige miksen av elektrifiserte kjøretøy. Samtidig bidrar to tiår med utvikling naturlig nok også til selskapets strategi om ulike drivlinjer. Basert på reguleringer, markedsinfrastruktur og etterspørsel, vil selskapet tilby og vil fortsette å tilby ulike typer elektrifiserte biler som reduserer utslipp. Toyota ser ikke for seg et scenario der en teknologi blir stående igjen alene, men en fremtid der ulike elektrifiseringsteknologier, inkludert hybrider, plug-in hybrider, brenselscellebiler og elbiler alle spiller en rolle.

Shigeki Terashi, Chief Officer i Toyota Motor Corporation (TMC): “Selvsagt må vi jobbe hardt med å forbedre batteriytelsene og senke kostnadene (på elbiler), som vi gjør. Men vi må unngå å ikke ha en plan frem til vi overkommer utfordringene med både elbiler og brenselscellebiler. I mellomtiden kan vi bidra med å fortsette arbeidet vårt med hybrider.”

Som et resultat av den lange, hybridelektriske erfaringen, har selskapet overførbar kompetanse innen kjerneområdene i elektrifiseringsteknologi som er felles for alle elektrifiserte drivlinjer. Det plasserer dem i førersetet i en elektrifisert fremtid. Over to tiår med kontinuerlig utvikling av elmotorer, batterier og strømstyringsenheter har lært Toyota hvordan de skal håndtere og gjenbruke energi effektivt, noe som åpner for en rekke elektrifiseringsmuligheter, hybrid, plug-in, elbil og hydrogen, for Toyota og Lexus’ kunder.

For å oppnå visjonen i Europa, planlegger Toyota å lansere 40 nye eller oppdaterte elektrifiserte biler innen 2025 på tvers av alle teknologier, inkludert minst 10 nullutslippsbiler. Hybridene vil bestå som ryggraden i drivlinjeutvalget og vil møte kundenes behov og bidra til å redusere utslipp sammen med andre elektrifiserte biler. Det har vært målet til selskapet helt siden de lanserte Prius for mer enn 20 år siden, og den endelige målsetningen er å nå nullutslipp på en måte som både er bærekraftig og tilgjengelig for flere.

Kilde: Toyota

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.