Ved å kjøre litt for fort sparer du lite tid og øker risikoen for ulykke

Ta det med ro på ferieturen og kom trygt frem. (Foto: NAF)

Det er mange som blir fristet til å tråkke litt ekstra på gasspedalen på veiene i sommer, men det er marginalt med tid å spare på å bryte fartsgrensen. – Øker du farten fra 80 til 90 kilometer i timen, kommer du frem 50 sekunder raskere på en mil, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

Samtidig som man sparer veldig lite på kjøre 10 kilometer i timen raskere enn fartsgrensen, øker risikoen for å krasje.

– Det er gode grunner til at fartsgrensene er det de er på veinettet vårt, sier Sødal

I denne tabellen ser du hvor mye tid du sparer på å bryte fartsgrensen.

Tabell 1: Tidsbesparelse per mil:

Hastighet Hastighetsøkning    
  90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t 50 sek 1 min 30 sek 2 min 3 sek
90 km/t   40 sek 1 min 13 sek
100 km/t     33 sek

Stress ned

Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. Holder du jevnt 110 i ti mil sparer du 12 minutter og 17 sekunder. For de fleste blir besparelsen enda mindre, da de færreste klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen i så lang tid.

– Du øker også sjansene for å ta dårlige valg i trafikken. Nøkkelen er å stresse ned, og huske at du er på ferie og ikke har dårlig tid, mener Nils Sødal.

Kan få store konsekvenser ved bråstans

I tillegg til å spare minimalt med tid øker du sjansen for ulykker betraktelig ved å kjøre for fort. Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville du med 10 km/t mer på speedometeret, truffet med 50 km/t.

Tabell: Det du klarer å stoppe for i XX km/t ville du med 10 eller 20 km/t mer på speedometeret truffet med XX km/t:

Hastighet Økt hastighet XX
50 km/t 60 km/t 40 km/t
70 km/t 80 km/t 45 km/t
80 km/t 90 km/t 50 km/t
80 km/t 100 km/t 70 km/t

– Vårt råd er å følge fartsgrensene så du unngår ulykke. Ta det med ro på ferieturen, så du og familien kommer trygt frem dit dere skal, avslutter Nils Sødal.

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.