Veifokus i samferdselsbudsjettet for 2022

Leder av Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen. Foto: Ole Palmstrøm, LO Media

Vei er uten tvil den store vinneren på samferdselssiden i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022. Det er gode tiltak for både sjø og jernbane i budsjettet, men de er for små til å få til en nødvendig dreining til et grønnere transportsystem.

Bilde: Godsalliansen

– Transportsektoren skal klare betydelige klimakutt innen 2030. Det er bare åtte år til og vi er nødt til å komme i gang i 2022-budsjettet. Her har den nye regjeringen muligheten til å gjøre en grønn kursendring når de skal justere statsbudsjettet, sier Johnny Hansen, leder av Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.

Bevilgningene til veiformål økes med 2,3 mrd, mens bevilgningene til jernbane svekkes med nesten 400 mill og bevilgningene til sjøtransport økes med nesten 700 mill. Mens oppfølgingen av Nasjonal Transportplan (NTP) er på over 90% for både vei og jernbane ligger 2022-budsettet an til bare 77% for sjøtransporten.

– Det er vanskelig å forstå at satsingen på jernbane reduseres samtidig som transportsektoren skal klare betydelige klimakutt. Et åpenbart grep den nye regjeringen må ta er å stoppe økningen av vedlikeholdsetterslepet for jernbanen allerede i 2022. Det vil kreve en økning på 1,1 mrd, sier Hansen.

Selv om satsingen på sjøtransporten øker med nesten 700 mill i forhold til saldert budsjett 2021, er det rett og slett for svakt i forhold til den økte veisatsingen på 2,3 mrd. Dette vil ytterligere svekke sjøtransportens konkurransekraft i forhold til veitransporten.

– Den manglende satsingen på sjøveien er uforståelig sett i sammenheng med Norges klimamål og at dette er en transportform med minimale naturinngrep. Vi trenger ikke legge beslag på uberørt natur for å kjøre flere og større skip, sier Hansen.

Ordningen «Effektive og miljøvennlige havner» er foreslått en bevilgning på 55 mill, mens søkningen til ordningen i 2021 var på godt over 300 mill. Dette er en ordning som både effektiviserer sjøtransporten og får ned klimautslipp.

– Bevilgningen til «Effektive og miljøvennlige havner» kan både dobles og triples og kvaliteten i prosjektene som får støtte er fortsatt svært høy. Dette er lavthengende frukter som er bra for både næringsliv og klima, sier Hansen.

Regjeringen foreslår også å kutte 381 millioner kroner i tilskuddsordningen til norske sjøfolk. Taket i ordningen foreslås senket fra 216 000 til 189 000, en nivåsenking på hele 12,5% og en svekkelse av sjøtransporten.

– Dette kuttet svekker ikke bare sjøfolkene som yrkesgruppe, men hele den norske maritime næringen, avslutter Hansen.

Kilde: Godsalliansen

Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.