Velger å dekke avbestillinger av reiser til hele verden

Foto: Thanks for your Like/Pixabay.com

Norges største reiseforsikringsselskap, Europeiske Reiseforsikring, utvider nå forsikringsdekningen på grunn av koronaviruset. Derfor dekkes avbestillinger til hele verden for reiser som skal starte innen utgangen av 26. mars.

Europeiske Reiseforsikring dekker nå avbestilling av ferie- og fritidsreiser reiser til hele verden. Dette gjelder reiser som skal finne sted, eller starte, i tidsrommet frem til og med 26. mars.

For reiser etter dette gjelder vanlige avbestillingsregler etter Utenriksdepartementet (UD) og Folkehelseinstituttet (FHI) sine reiseråd (se neste avsnitt).

– Vi er midt i en nasjonal og internasjonal krise, og vi som selskap har også et ansvar for at alle skal komme seg ut av dette på en så god måte som mulig, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Europeiske velger å gå ut over egne vilkår for å gjøre situasjonen enklere og mer forutsigbar for kundene. Forretningsreiser dekkes ikke, men har man en reiseforsikring gjennom jobb, som også dekker private reiser, kan denne brukes.

Dekker fortløpende også områder med reiseråd fra UD eller FHI

Paralellt med denne nye avbestillingsmuligheten, fortsetter Europeiske Reiseforsikring å dekke avbestillinger til områder UD og FHI fraråder nordmenn å reise til.

– Det er UD og FHI som har forutsetning for å vite hvor det er trygt eller ikke trygt å reise. Derfor gjør vi som vi hele tiden har gjort, og som det henvises til i forsikringsvilkårene, å forholde oss til deres reiseråd. Det vil si at man hver gang et reiseråd blir utstedt, har fjorten dager på seg til å avbestille en reise til det aktuelle området, sier Handeland.

– Landene eller regionene disse reiserådene omfatter endrer seg fortløpende. Vi er i en dynamisk situasjon med et taktskifte man sjelden har sett maken til, så derfor oppfordrer vi folk til å sjekke den til en hver tid oppdaterte oversikten på hjemmesidene våre før man tar kontakt på telefon, sier Handeland.

Opplever telefonstorm

Vi er i en situasjon ingen av oss har vært i tidligere, og har rekormange henvendelser med godt over 1.000 stykker per dag.

Europeiske Reiseforsikring har lang erfaring og gode rutiner både når det gjelder kriser og bemanning, men likevel er oppfordringen klar:

– Vi har nå rundt fire ganger så mange henvendelser som på en vanlig dag, og bemanner opp etter beste evne. Likevel må vi be folk som har henvendelser som ikke haster, om å vente med å ringe oss. Vi henviser til informasjon og digitalt skademeldingsskjema på nettsidene våre, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring.

Kilde: Europeiske Reiseforsikring

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.