
Ingen land i verden har flere elbiler per innbygger enn Norge. Ved utgangen av oktober 2019 var det registrert over 250.000 elbiler her i landet, noe som tilsvarer omkring ni prosent av den totale norske bilparken. Elbilen Nissan Leaf var Norges mest solgte bil i 2018. Hittil i år er elbilen Tesla Model 3 Norges mest solgte bil.
Elbiler representerer 45 prosent av nybilsalget i 2019, mens 10 prosent av nye bybusser er elektriske. I tillegg kommer noen få biler (ca 30 stk) drevet med hydrogen. I oktober 2019 ble det registrert 3.742 nye elbiler.
Hvordan har Norge klart det?
Det er flere grunner til at Norge har lykkes med elbilsatsingen:
1) Først og fremst gjør fritak for de tradisjonelt høye engangsavgiftene og merverdiavgift at det er økonomisk gunstig å kjøpe elbiler i Norge. De fleste andre europeiske land har ikke lignende avgifter og dermed ikke samme mulighet til å tilby finansielle fordeler ved kjøp av elbil.
2) I tillegg har elbiler en rekke fordeler i trafikken:
a. Fritak for bompenger på alle riksveier
b. Gratis eller redusert pris på ferge
c. Tilgang til kollektivfelt
d. Gratis parkering
I dag er det opp til lokale myndigheter å avgjøre om de ønsker å gi gratis passering av bomstasjoner, bruk av kollektivfelt og gratis parkering. Det er etablert en nasjonal regel som sikrer at nullutslippsbiler ikke betaler mer enn halv pris av normal takst.
Nulluslippskjøretøy – Norges mål framover
I Nasjonal transportplan (NTP) for 2018 – 2029 presenterte regjeringen følgende måltall for kjøretøy:
- Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler og hydrogenbiler) fra 2025
- Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025
- Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
Forbedringer av teknologisk modenhet i kjøretøysegmentene, slik at nullutslippskjøretøy blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger, ligger til grunn for måltallene.
Norges utslippsmål for personbiler nådd i 2017
Regjeringens elbilpolitikk har vært viktig for at Stortingets mål om at det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 skal være maks. 85 gram per km. Dette målet ble nådd allerede i 2017 – tre år før tiden. I september 2019 var det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler på 47 gram CO2 per km.
Ladekapasitet
En viktig årsak til det høye salget av elbiler i Norge, er at vi også har gode lademuligheter. Hittil har norske myndigheter investert omkring 150 millioner kroner i ladeinfrastruktur, hovedsakelig gjennom støtte fra ENOVA og Transnova. Frem til 1. november 2019 er det i Norge etablert 2.584 ladestasjoner med til sammen 14.737 ladepunkter. Oppdatert informasjon: info.nobil.no
Hva koster Norges elbilsatsing staten?
De økonomiske fordelene elbileiere oppnår betyr mindre inntekter til staten. For 2019 er dette beregnet til omkring 13,5 milliarder kroner, fordelt på følgende poster:
Skatteutgifter ved kjøp og bruk av elbiler. Mill. krKilde: Finansdepartementet | ||
2018 | 2019 | |
Fordelsbeskatning av elbiler | 150 | 200 |
Nullsats i merverdiavgiftssystemet | 5 400 | 7 700 |
Fritak for engangsavgift | 1 500 | 3 600 |
Fritak for trafikkforsikringsavgift | 500 | 700 |
Fritak for omregistreringsavgift | 135 | 185 |
Forhøyet avskrivningssats for elvarebiler | 1 | 1 |
Sum skatteutgifter for elbiler | 7 686 | 12 386 |
Verdien av passeringer med nullutslippskjøretøy i bomstasjoner var om lag 1 200 mill. kr i 2018.
Vær den første til å kommentere