Norsk sjømat satser i Kina

Foto: Pixabay.com / CC0 Public Domain

18 norske sjømatbedrifter er med som utstillere når Asias viktigste sjømatmesse åpner dørene i Qingdao i Kina i dagene 30. oktober – 1. november. Kina regnes som et av verdens hurtigst voksende sjømatmarkeder. – Det gir store muligheter for norsk sjømat i Kina, sier fiskeri- og sjømatminister Harald T. Nesvik.

China Fisheries & Seafood Expo i Qingdao samler rundt regnet 1600 utstillere fra 53 land, og er et av de viktigste utstillingsvinduene for sjømatprodukter i Asia. Norske sjømatbedrifter deltar i år for 14 gang med egen fellesstand. Her fra fjorårets sjømatmesse i Qingdao. (Foto: Innovasjon Norge)

Den norske sjømatsatsingen i Kina får i år ytterligere drahjelp når fiskeri- og sjømatminister Harald T. Nesvik selv besøker China Fisheries & Seafood Expo i Qingdao. Nesvik ser Kina som et voksende og viktig eksportmarked for norsk sjømat.

– Kina er et marked med et stort sjømatkonsum, og stadig flere kinesiske konsumenter kan nå velge mat og forbruksvarer av høy kvalitet. Det gir muligheter for Norge og norsk sjømat, sier fiskeri- og sjømatminister Harald T. Nesvik. 

– Denne messa er også en viktig profileringsarena og døråpner for resten av det asiatiske sjømatmarkedet. Derfor er det viktig for norsk sjømatnæring å delta her, sier Nesvik. 

Fra 53 land

Norske sjømatbedrifter deltar i år for 14 gang med en egen fellesstand på sjømatmessa i Qingdao. Årets messe vil ha rundt regnet 1600 utstillere fra 53 land. Det gjør China Fisheries & Seafood Expo til et av de viktigste utstillingsvinduene for sjømatprodukter, ikke bare for det kinesiske markedet, men for hele Asia. Det blir i år anslått at over 33 000 profesjonelle aktører og innkjøpere fra hele verden vil besøke messa.

Innovasjon Norge er tilrettelegger og organisator av den norske fellesstanden i Qingdao. Under messa vil den være et synlig norskprofilert møtested for norske sjømataktører og kinesiske kunder og innkjøpere.

Viktig messe

– Dette er en viktig messe for oss, og en arena der vi møter viktige kunder fra hele Asia, bekrefter salgsdirektør Olaf Barmen i Coast Seafood AS. Måløy-bedriften er en av de norske sjømateksportørene som satser i Kina, og har i en årrekke har vært fast deltaker på den norske fellesstanden i Qingdao.

– Kina er et voksende og viktig marked, ikke bare for laks og ørret, men også for norsk pelagisk fisk. Utfordringen er nå i større grad å kunne tilby fisk som tilfredsstiller høye kinesiske krav, sier Barmen.

Doblet eksport av  laks

Den økende interessen for norsk sjømat har bidratt til å gjøre Kina til det åttende viktigste eksportmarkedet for norsk sjømat, med en samlet eksportverdi på 3,6 milliarder kroner ved utgangen av september i år, ifølge eksporttallene fra SSB og Norges Sjømatråd. Det er tilnærmet like mye målt i verdi som for hele 2018. Eksporten av norsk laks alene er hittil i år doblet både når det gjelder volum og pris sammenlignet med samme periode i fjor.  

Stein
Daglig leder SKconsult. Redaktør logjobb.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.